Inwestycja zostanie zrealizowana dzięki porozumieniu między Tramwajami Warszawskimi a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

 

Początek inwestycji w 2019 roku

 

Przetarg na realizację inwestycji zostanie ogłoszony w drugiej połowie 2019 roku, a zakończenie prac przewidziano na drugą połowę roku 2022 - poinformował Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

 

- Przetarg na roboty budowlane chcemy ogłosić za niecały rok, w drugiej połowie 2019 roku, żeby rozpocząć realizację jeszcze w tym samym roku. Zakończenie planujemy na drugą połowę roku 2022. Przez cały czas trwania prac dworzec Warszawa Zachodnia będzie dostępny dla pasażerów - powiedział Merchel.

 

- Warszawa Zachodnia stanie się miejscem, które będzie wzmacniało potencjał transportowy Warszawy i w Polsce, bo ten dworzec to największa stacja przesiadkowa na sieci kolejowej - dodał obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

Przypomniał on, że jednym z ważnych celów Krajowego Programu Kolejowego jest ułatwienie komunikacji w aglomeracjach m.in. przez lepsze łączenie różnych środków transportu.

 

- Takie rozwiązania uwzględniamy m.in. w Warszawie, Krakowie, Wałbrzychu, Łodzi i Gorzowie Wielkopolskim - powiedział wiceminister.

 

Dostęp dla wózków i rowerów

 

Na stacji Warszawa Zachodnia przebudowane zostaną wszystkie perony i powstanie jeden nowy. Bedą one dostępne dla osób o ograniczonej mobilności.

 

Na każdym będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni.

 

- PKP Polskie Linie Kolejowe w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego - powiedział prezes Merchel.

 

- To gigantyczna inwestycja kolejowo - tramwajowa. Zdecydowaliśmy się na wariant najwygodniejszy dla pasażerów. Będzie pełna funkcjonalność między przejściami podziemnymi, przystankiem tramwajowym i peronami kolejowymi. Należy się spodziewać, że ten węzeł w krótkim czasie stanie się jednym z największych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta - stwierdził Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

 

Tunel do podziemnego przystanku

 

Trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach Parku Zachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystanku Dworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych. Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będą połączone ruchomymi schodami i windami, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

 

Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dla tramwaju.

 

Warszawa Zachodnia jest stacją kolejową obsługującą największą liczbę pociągów pasażerskich w Polsce. W ciągu doby w rozkładzie jazdy jest ponad 1000 pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Po zakończeniu inwestycji kolejowych liczba połączeń wzrośnie nawet o kilkaset kolejnych. 

 

PAP