Odzież i inne produkty do kontroli typowano losowo lub na podstawie wcześniejszych nieprawidłowości.


Zakwestionowano co trzeci badany materiał. Wśród nieprawidłowości wskazano m.in. nieprawdziwe informacje na metkach, np. o wymiarach, użytych materiałach czy właściwościach.


Uchybień było znacznie więcej niż rok wcześniej, gdy inspektorzy zakwestionowali 26,5 proc. badanych ubrań i innych wyrobów.

 

Bluza miała być z bawełny, a była w połowie z poliestru

 

Wśród przykładów Inspekcja Handlowa wskazała na sprzedawcę, który zapewniał na etykiecie, że bluza uszyta jest w 100 proc. z bawełny.

 

Badania laboratoryjne wykazały natomiast, że bawełny jest w niej niewiele ponad 50 proc., reszta to poliester.


W innym przypadku koszula męska, która miała być wykonana w 65 proc. z bawełny, a w 35 proc. z poliestru. Było dokładnie odwrotnie.

 

Plamoodporne obrusy z nieusuwalnymi plamami 


Z obrusów sprzedawanych jako plamoodporne po praniu nie znikały zabrudzenia. Tak było w przypadku 25 partii ze zbadanych 34.


Najwięcej - ponad połowę - nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych spoza UE.


Większość przedsiębiorców dobrowolnie zastosowała się do zaleceń. Inspektorzy nałożyli 7 mandatów karnych, przedstawili 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłali 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców.

 

Kontrolerzy zalecają przy zakupie ubrania:

 

Bezpieczeństwo. Sprawdź, czy dziecięca bluza nie ma sznurka przy kapturze. Stwarza to ryzyko uduszenia. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej ubranka dla dzieci do 7 lat nie powinny mieć żadnych sznurków lub troczków przy szyi, a dla starszych – takie elementy muszą być nierozciągliwe i krótsze niż 7,5 cm. 

 

Skład surowcowy. To ważne szczególnie dla alergików.

 

Wygląd. Upewnij się, że ubranie nie ma widocznych wad, np. zaciągnięć, przebarwień. Dzięki temu unikniesz problemów z reklamacją.

 

Rozmiar. Przymierz ubranie, bo producenci stosują różną numerację. Zwrot lub wymiana za ciasnej bluzki to dobra wola sklepu.

 

Etykiety i wywieszki. Powinny zawierać skład surowcowy, cenę oraz informacje o przedsiębiorcy, który odpowiada za jakość. Dodatkowo może być na nich podany sposób konserwacji oraz ostrzeżenia, np. "Uwaga! Trzymać z daleka od ognia".

 

Paragon. Zachowaj go. Ułatwi ewentualną reklamację, jeśli w ubraniu odkryjesz wady. Masz na nią 2 lata.

 

polsatnews.pl