Obwodnica Marek ma być przejezdna do 15 grudnia. Inaczej wiceminister wdroży "wariant rewolucyjny"

Polska
Obwodnica Marek ma być przejezdna do 15 grudnia. Inaczej wiceminister wdroży "wariant rewolucyjny"
s8obw-marek.pl
budowa Węzła Zielonka

- Jeżeli w piątek firma Salini nie zagwarantuje wykonania robót do 15 grudnia br. dotyczących przejezdności na tym odcinku, rozstaniemy się z tą firmą - zapowiedział w środę wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz. Dodał, że odcinek dokończy wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Salini buduje 8-kilomterowy odcinek obwodnicy S8 - od węzła Marki (bez węzła) do w. Kobyłka (z węzłem). Wartość realizowanego kontraktu przez firmę Salini wynosi 331,6 mln zł.

 

- Postawiliśmy sprawę bardzo ostro. Do wczoraj firma Salini nie wykonała pewnych obowiązków, do których się zobowiązała. W związku z powyższym, w piątek siadamy razem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i wdrażamy wariant rewolucyjny - powiedział na konferencji Chodkiewicz.

 

- Jeżeli firmy Salini nie zagwarantuje nam wykonania, nie uzyska przejezdności na tym odcinku, to będziemy musieli się z tą firmą rozstać - mówił.

 

Jak dodał Chodkiewicz, to GDDKiA przejmie nadzór nad dokończeniem odcinka.

 

- W zeszłym tygodniu już odbyliśmy dość dyscyplinującą rozmowę z dyrektorem wykonawczym firmy Salini i powiedzieliśmy sobie, że 15 grudnia, to jest ta data na kontrakcie, po której firma Salini drugiego życia mieć nie będzie - powiedział wiceminister.

 

400 mln zł za 2,5 km obwodnicy

 

Również w środę GDDKiA podpisała umowę z firmą Warbud na budowę 2,5-km odcinka obwodnicy Warszawy - od węzła Zakręt do węzła Lubelska. Koszt inwestycji wynosi 400 mln zł.

 

Droga zostanie oddana do użytku na koniec kwartału 2021 r.

 

 

 

Jak powiedział wiceminister Chodkiewicz, podpisanie z Warbudem umowy "to bardzo istotna sprawa dla powstania całej obwodnicy Warszawy".

 

Trzy pasy na Lublin

 

- Węzeł Zakręt to strategiczny element układu komunikacyjnego wokół stolicy. Dzięki niemu z budowanej właśnie Południowej Obwodnicy Warszawy, której oddanie do ruchu jest planowane w drugiej połowie 2020 r., będzie można bez przeszkód pojechać w kierunku Lublina i Terespola, a docelowo także w kierunku Białegostoku - zaznaczył.

 

W ramach inwestycji wybudowany zostanie 2,5-km odcinek drogi ekspresowej, węzeł Zakręt, kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe, odwodnienie trasy, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Droga będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, każdy pas będzie liczył 3,5 m szerokości, a pas awaryjny 2,5 m.

 

Jak poinformował resort, "odcinek umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Terespola (planowaną autostradą A2), w kierunku Białegostoku (drogą krajową nr 8, docelowo drogą ekspresową S8), Lublina (drogą krajową nr 17 - docelowo drogą ekspresowa S17)" - podano.

 

Dodano, że odcinek "poprzez Południową Obwodnicę Warszawy umożliwi połączenie z zachodnim węzłem Konotopa na autostradzie A2".

 

Szerzej na S17

 

Podano też, "budowa drogi S17 na tym odcinku polegać będzie na przebudowie istniejącej jednojezdniowej drogi krajowej nr 17 do parametrów drogi ekspresowej, ze wzmocnieniem nawierzchni do 11,5 t/oś". "Dobudowana zostanie także druga jezdnia, ograniczenie dostępności poprzez budowę dwupoziomowych węzłów, wiaduktów nad trasą ekspresową w ciągach dróg poprzecznych oraz budowę równoległych dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego" - dodano w komunikacie.

 

Wartość budowy wynosi 225 mln zł. Pozostałe koszty (175 mln zł) to m.in. wykup gruntów i nadzór budowlany.

 

PAP

ml/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze