- Odśnieżanie płyty lotniska to zadanie wyjątkowe i wymagające specjalnego przygotowania, zarówno pod względem sprzętu, jak i umiejętności pracowników, którzy będą go obsługiwać. Tu nie ma miejsca na zaskoczenie - poinformował Hubert Wojciechowski, dyrektor Biura Marketingu i PR Lotniska Chopina.

 

Czterdzieści maszyn do walki ze śniegiem

 

Służby lotniskowe dysponują ponad czterdziestoma specjalistycznymi pojazdami, które przez całą dobę, siedem dni w tygodniu mają za zadanie zapewnić przejezdność pasów startowych i dróg kołowania oraz i zapobiegać pojawieniu się lodu na płycie lotniska nawet przy najbardziej niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

 

"Akcja Zima" obejmuje kontrolę stanu i w razie potrzeby oczyszczanie dwóch dróg startowych o łącznej długości 6,5 km i minimalnej szerokości 45 metrów oraz dróg kołowania i stanowisk postojowych dla samolotów. Współpraca przy utrzymaniu wymaga ciągłej koordynacji z kontrolerami ruchu lotniczego oraz z przedstawicielami linii lotniczych. Dzięki temu harmonogram działania pozwala dbac o stan lotniska bez zbędnych przerw w operacjach lotniczych.

 

Służba Utrzymania Lotniska Chopina wykorzystywać będzie tej zimy dziesięć najnowszej generacji specjalistycznych zestawów do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania. Każdy z nich dysponuje pługiem o szerokości roboczej prawie 7 metrów oraz oczyszczarką  i dmuchawą, które skutecznie usuwają śnieg z czyszczonej powierzchni. Przejazd dziesięciu takich pojazdów umożliwia całkowite usunięcie śniegu z jednej drogi startowej w czasie 25-30 minut.

 

Za kolumną takich pojazdów jadą zraszarki "osłony chemicznej", które w razie potrzeby pokrywają pas startowy lotniska środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Port lotniczy nie stosuje w tym celu soli znanej kierowcom, lecz preparaty ekologiczne wyprodukowane na bazie mrówczanów.

 

Slalom pomiędzy znakami nawigacyjnymi

 

Stanowiska postojowe dla samolotów odśnieżane są przez oczyszczarki kompaktowe, na których zamontowane jest wyposażenie pozwalające oczyścić i w razie potrzeby zabezpieczyć środkami chemicznymi miejsca parkowania maszyn. Oczyszczenie ze śniegu jednego takiego stanowiska trwa 10-15 minut.

 

Ważne zimowe wyposażenie lotniska to wysokowydajne pługi wirnikowych, które odrzucają zaspy śniegu zgarnięte z dróg startowych lub stanowisk postojowych w bezpieczniejsze rejony.

 

Pozostałe obszary lotniska utrzymywane są przez załogi ciągników z pługami.

 

Pracowników Służby Utrzymania wspomaga m.in. system komputerowy Ice Alert, który informuje o pogorszeniu sie warunków natychmiast po zmianie czynników atmosferycznych.

 

Praca jest trudna - duża liczba drobnych elementów (np. lamp oświetleniowych czy znaków nawigacyjnych) sprawia, że każdy przejazd wymaga skupienia i dokładności.

 

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2016 r. obsłużyło 12,8 mln pasażerów. To o 14,4 proc. więcej niż w 2015 r. Po trzech kwartałach 2017 r. doliczono się tam już 12,05 mln pasażerów. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".

 

 

polsatnews.pl