- Z satysfakcją mogę zaprezentować umowę podpisaną przez pana ministra (infrastruktury i budownictwa) Andrzeja Adamczyka i wiceministra Jerzego Szmita na realizację drogi, o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i dla całego regionu ogromną szansę - mówiła Szydło na spotkaniu z mieszkańcami tego miasta.

 

Uczestniczący również w tym spotkaniu minister Adamczyk powiedział, że ta umowa, to skierowanie do realizacji tej inwestycji. Oznacza to, że ma ona swój harmonogram, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ogłaszać przetargi, by wyłonić wykonawców.

 

Dodał, że droga od Ostrowi do Szczuczyna jest inwestycją "niezbędną, która musi zostać zrealizowana", tak samo jak dalsza część tej trasy, od Szczuczyna do Budziska (granicy z Litwą - red.).

 

91 km długości

 

Z komunikatu zamieszczonego po spotkaniu na stronie internetowej resortu infrastruktury i budownictwa wynika, że liczący 91 km długości fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł.

 

Wiceminister Szmit mówił na spotkaniu w Łomży o blisko 5 mld zł, które będą zainwestowane przez rząd w tej części kraju: w województwie podlaskim, północnym Mazowszu i w części województwa warmińsko-mazurskiego (tak przebiega Via Baltica - red.).

 

Dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Jerzy Doroszkiewicz powiedział, że teraz będzie można ogłaszać przetargi na poszczególne odcinki Via Baltica, od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna.

 

Dodał, że jeszcze w tym roku ruszą przetargi na projekt i budowę trzech odcinków między Łomżą a Szczuczynem (Łomża Północ-Stawiski, Stawiski-Szczuczyn i obwodnica Łomży w ciągu drogi krajowej nr 61), a w końcu pierwszego kwartału 2017 r. - na pozostałe trzy zadania, od Ostrowi do Łomży.

 

Kraje nadbałtyckie i południowa Europa

 

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie.

 

Odcinki od Szczuczyna do Budziska (za wyjątkiem istniejącej obwodnicy Augustowa oraz obwodnicy Suwałk (na którą został złożony przez drogowców do wojewody podlaskiego wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) są obecnie w trakcie pierwszego etapu procedury przetargowej, która ma wyłonić wykonawcę w systemie "Projektuj i buduj". Doroszkiewicz powiedział, że liczy iż wojewoda wyda zezwolenie na początku 2017 r.

 

Fragment Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn (o długości 91 km), to w sumie sześć odcinków inwestycyjnych. Są one na różnych etapach przygotowania do rozpoczęcia procedur przetargowych. Według informacji w GDDKiA, dla każdego z sześciu odcinków wydane są ostateczne decyzje środowiskowe oraz przygotowane koncepcje programowe.

 

Kluczowa droga

 

Rząd PiS już wcześniej deklarował, że Via Baltica (obok S19 Via Carpatia, prowadzącej z północy na południe oraz kolejowej Rail Baltica), to jedna z kluczowych dróg ważnych dla rozwoju województwa podlaskiego.

 

Stanowisko ws. przyspieszenia budowy budowy S61 Via Baltica, w tym obwodnicy Łomży, przyjęto w lutym tego roku, podczas wyjazdowego posiedzenia klubu parlamentarnego PiS, który obradował tym mieście. Podkreślano w nim, że Via Baltica to "sprawa priorytetowa" dla mieszkańców Ziemi Łomżyńskiej, zarówno w kwestiach infrastruktury, jak i rozwoju gospodarczego.

 

Realizacji Via Baltica, Via Carpatia, jak najszybszego zakończenia budowy S8 Białystok-Warszawa domagają się również regionalni przedsiębiorcy. W przyjętym w październiku stanowisku Podlaskiego Forum Gospodarczego, które zrzesza wszystkie organizacje przedsiębiorców, wskazano, że drogi te są "podstawą harmonijnego rozwoju" regionu, a Via Baltica jest jednym z wymienianych priorytetów.

 

PAP