Na wizytę w Polsce na Światowych Dniach Młodzieży Franciszek wybrał białego, perłowego Isuzu D-Max. Samochód przyleciał do Warszawy z Armenii, wizytowanej przez Papieża w czerwcu, wojskowym samolotem transportowym C-130 Hercules, którego załoga na co dzień stacjonuje w Powidzu.

 

 

Fot. 33. Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu

Isuzu D-Max, w wersji z podwójną kabiną, został pozbawiony tylnej części dachu oraz ścian grodziowych. Tylna kanapa została zastąpiona platformą połączoną ze skrzynią ładunkowa. Otwartą przestrzeń wykończono eleganckimi tkaninami, zamontowano fotel, wykonany z białej włoskiej skóry i ozdobiono papieskim herbem. Zamontowano dodatkowe poręcze i uchwyty pozostawiając funkcjonalność tylnych drzwi. Całość zamyka tylko szczątkowy szklany dach chroniący przed deszczem, ponieważ Franciszek chce poruszać się w otwartym samochodzie.

 

Fot. PAP/Radek Pietruszka 

 

Papamobile zbudowano w Azji


Dzięki tym modyfikacjom, Ojciec Święty ma wystarczająco dużo miejsca, aby pozdrawiać wiernych nawet na stojąco.


Samochód powstał na Filipinach pod koniec 2014 roku, specjalnie na styczniową wizytę Papieża w tej części Azji.


Przebudową D-Max na papamobile, według wymagań Watykanu, zajęła się filipińska spółka Gencars Inc, która zarządza kilkoma salonami Isuzu. Przystosowanie auta do potrzeb papieskich trwało dwa miesiące.

 

Zabytkowy papamobile na Jasnej Górze

 

Wierni, którzy uczestniczyli w czwartek w spotkaniu z papieżem na Jasnej Górze będą mogli zobaczyć zabytkowy papamobile, którym w 1979 r. jeździł Jan Paweł II podczas wizyty w Polsce. Samochód stanął przed częstochowską Archikatedrą i będzie udostępniany zwiedzającym do piątku.


Tak naprawdę jest to replika papamobile z 1979 r. powstałego na bazie wojskowego stara 660. Z oryginalnego pojazdu pozostała jedynie rama i zderzak, resztę zniszczono po zakończeniu I pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny.

 

Fot. Wikipedia/Grzegorz Knor/CC BY 2.0

 

Franciszek kazał usunąć kuloodporną szybę


Podczas rozpoczęcia inauguracji pontyfikatu Franciszek korzystał z Mercedesa Klasy G, który jego poprzednik Benedykt XVI dostał w prezencie od niemieckiego koncernu w 2007. Auto zostało jednak pozbawione wysuwanej kuloodpornej szyby, by papież mógł mieć bliższy kontakt z wiernymi.


Po Watykanie Franciszek porusza się pieszo, a poza nim Volkswagenem należącym do żandarmerii watykańskiej oraz Fordem Focusem II. Podczas swojej pierwszej zagranicznej pielgrzymki na Światowe Dni Młodzieży 2013 w Rio de Janeiro papież witał tłum w Fiacie Idea. W tym samym roku otrzymał w darze od włoskiego księdza Renzo Zocca Renault 4 z 1984 roku z przebiegiem ponad 305 tys. km


W ubiegłym roku papież Franciszek po raz pierwszy pojawił się w nowym pojeździe Hyundai Santa Fe, który od cywilnej wersji pojazdu różni się jedynie odciętym dachem. Samochód pozbawiony został wszystkich elementów kuloodpornych.

 

Bogata flota Państwa Watykańskiego


Pierwsze papamobile w historii Watykanu pochodzi z 1909 roku to limuzyna Italia 20/30. Jeździł nim podczas swojego pontyfikatu papież Pius X.


Jego następca, Pius XI, zgromadził już całkiem pokaźną flotę samochodów. W 1929 roku otrzymał pięć aut: specjalnie skonstruowanego Fiata 525M, Isotta Fraschini typ 8A, Bianchi 15, Bianchi 20 oraz z USA Graham-Paige 837. Rok później watykański park samochodowy zasilił Citroëna C6 "Lictoria Six" i nieopancerzoną, ośmiocylindrową limuzynę Nürburg 460, dar koncernu Mercedes-Benz.


Flota specjalnie skonstruowanych papieskich aut znajdujących się na terenie Państwa Watykańskiego jest duża. Auta zaczęto gromadzić na polecenie papieża Pawła VI i obecnie są eksponatami  w Muzeach Watykańskich.

 

Mercedes-Benz Typ 300, fot. Wikipedia/CC BY 2.0 

 

polsatnews.pl