- Rynek słodyczy w Polsce jest wart na chwilę obecną około 13 mld zł. Globalny rynek to około 307 mld euro, z czego rynek Unii Europejskiej stanowi około 25 proc., czyli w granicach 75 mld euro - poinformował Gartner.

 

Jeśli chodzi o spożycie słodyczy, w czołówce są m.in. Szwajcaria - 10 kg na osobę rocznie oraz Norwegia - 9 kg. Statystyczny Polak zjada 3 kg słodyczy rocznie.

 

80 proc. polskiego eksportu słodyczy trafia do Unii Europejskiej, a pozostałe 20 proc. - przede wszystkim do Chin i innych krajów azjatyckich oraz - już tradycyjnie - do krajów arabskich. - Chiński rynek jest olbrzymi, nasze słodycze cieszą się tam coraz większym uznaniem, zresztą jak w całej Azji. Kraje azjatyckie uznają, że europejska, w tym polska żywność, jest bardzo dobrej jakości - dodał Gartner.

 

Różnice w cenie słodyczy

 

Podkreśla, że rynek słodyczy opiera się poniekąd na markach produktów. Wykreowanie marki w słodyczowym segmencie czekoladowym to potężna inwestycja. Polskie firmy ciągle mają z tym problemy, nie jest tak łatwo. (...) Bardzo dużą barierą, jeśli chodzi o producentów polskich, a także szerzej - europejskich, są różnice w cenie surowca.

 

- W krajach trzecich cukier jest tańszy, to powoduje ich przewagę konkurencyjną. Mamy nadzieję, że zniesienie kwot cukrowych, które ma nastąpić w 2017 r., znacząco przyczyni się do podniesienia konkurencyjności przemysłu słodyczowego - dodaje Gartner.

 

Problemy z polskim cukrem

 

Komisja Europejska zapowiedziała zniesienie od 2017 roku limitowania produkcji cukru u UE. Polska nie będzie musiał eksportować wyprodukowanego ponad limit cukru, a będzie mogła go przeznaczyć na rynek wewnętrzny.

 

W kwietniu w Warszawie odbędzie się trzecia już edycja targów WorldFood Warsaw. W ubiegłej edycji wzięli udział przedstawiciele biznesu z 48 krajów świata. Organizatorzy targów podkreślają, że choć większość polskiego eksportu trafia na rynek UE, to od dwóch lat podbijamy również Chiny oraz koncentrujemy się na krajach Bliskiego Wschodu.

 

Sprzedaż słodyczy do Chin w 2014 r. zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 60 mln euro - czytamy w komunikacie WorldFood Warsaw.

 

PAP