Jesteśmy w tracie odbiorów fabrycznych pięciu dartów, jednak zanotowaliśmy pewne usterki, które producent musi usunąć i przedstawić nam pojazd do nowej inspekcji - dodała Czemerajda.

 

Odbiory są dwustopniowe. Pierwszy to odbiór fabryczny. Komisarze PKP Intercity sprawdzają pojazdy i upewniają się, czy wszystkie elementy są zgodne z zamówieniem. Drugi etap odbiorów odbywa się już na po stronie PKP Intercity i wtedy pociągi muszą mieć także homologację z Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Czemerajda dodała, że zgodnie z umową producent ma czas na realizację kontraktu do końca grudnia. - Producent zadeklarował wypełnienie warunków kontraktu na dostawę pociągów przetestowanych i zgodnych z zamówieniem. Nasi komisarze dokładnie sprawdzają każdy pojazd - powiedziała.

 

Darty będą sukcesywnie włączane do ruchu kolejowego. - To proces, który wymaga czasu, ale zakładamy, że nasz partner wywiąże się z kontraktu, a darty wyjadą na tory w połowie grudnia 2015 r. Do ruchu włączać będziemy stopniowo kolejne jednostki, które m.in. przejadą odpowiednią liczbę kilometrów. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu chcielibyśmy, aby wyjechało kilka jednostek, które z czasem byłyby uzupełniane o kolejne. Cały proces zakończony zostałby wiosną przyszłego roku - wyjaśniła rzeczniczka PKP IC.

 

"Polskie pendolino"

 

Według zapowiedzi PKP Intercity darty, nazywane potocznie "polskimi pendolino", mają kursować na liniach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, z czego ok. 570 mln przekazała Unia. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat.

 

Darty posiadają 352 miejsca siedzące: 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton. Wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring i przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiającą wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

 

Składy mają być wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem poziomu drugiego, któy zapewnia pasażerom większe bezpieczeństwo. Na dachach pociągów, które będą przystosowane do poruszania się z prędkością 160 km/h, zostaną zamontowane falowniki, które obniżą poziom hałasu.

 

Producentem Dartów jest firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów są dostarczane z ponad 350 krajowych przedsiębiorstw.

 

PAP