To najdłuższa trasa rowerowa w Polsce. Obejmuje pięć województw

Green Velo to najdłuższy szlak rowerowy w Polsce, liczący ponad 2000 kilometrów. Przebiega przez pięć województw wschodniej części kraju: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Trasa prowadzi przez jedne z najpiękniejszych regionów Polski, oferując rowerzystom zarówno wyjątkowo krajobrazy, jak i bogactwo kulturowe.
To propozycja nie tylko dla doświadczonych miłośników długodystansowych wypraw, ale także dla tych, którzy chcą odkrywać Polskę etapami, wybierając fragmenty szlaku zgodnie z własnymi możliwościami.
Najdłuższy szlak rowerowy w Polsce. Green Velo
Szlak rozpoczyna się w Elblągu, a kończy w podświętokrzyskich Końskich. Prowadzi głównie po asfaltowych drogach publicznych, charakteryzujących się niewielkim natężeniem ruchu samochodowego. Green Velo przebiega przez pięć województw:
- warmińsko-mazurskie - ok. 397 km
- podlaskie - 598 km
- lubelskie - 414 km
- podkarpackie - 459 km
- świętokrzyskie - 210 km

To 1887,5 km trasy głównej i 192 km tras bocznych i łącznikowych. Ok. 580 kilometrów szlaku (niemal 30 proc.) wiedzie przez kompleksy leśne. Szacunkowo 180 km przebiega w dolinach rzek.
Co więcej, szlak biegnie m.in. przez:
- jeziora Warmii i Mazur
- Puszczę Augustowską
- Biebrzański Park Narodowy
- dolinę Bugu
- Roztocze
- Beskid Niski
- Góry Świętokrzyskie
Po drodze można zobaczyć zamki, drewniane cerkwie i zabytki architektury sakralnej.
ZOBACZ: Ból pleców daje się we znaki? To najlepsze sanatoria do walki z dolegliwością
Każdy region ma swój własny, niepowtarzalny charakter. Na Warmii dominują gotyckie budowle, na Podlasiu spotykają się wpływy katolickie, żydowskie i prawosławne, a Lubelszczyzna i Podkarpacie zachwycają wielokulturowym dziedzictwem.
Przemyślana struktura i oznakowanie
Green Velo to dobrze oznakowany szlak. Zgodnie z informacjami opublikowanymi na oficjalnej stronie Green Velo, trasa jest wyposażona w ponad 230 Miejsc Obsługi Rowerzystów (tzw. MOR-ów), tablice informacyjne z mapami i opisami atrakcji oraz charakterystyczne oznakowanie R-4 w kolorze pomarańczowym.
ZOBACZ: Uwaga na kleszcze. Jeden moment decyduje o skuteczności leczenia boreliozy
Nawierzchnia trasy jest zróżnicowana. Miejscami to asfalt i kostka brukowa, innym razem drogi szutrowe lub gruntowe. Najlepiej sprawdzają się rowery trekkingowe, gravelowe i elektryczne, choć wielu rowerzystów pokonuje trasę także na prostszych modelach.
Kulisy powstania Green Velo
Projekt realizowano dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Głównym koordynatorem była Polska Organizacja Turystyczna, a w jego realizację zaangażowały się wszystkie województwa leżące na trasie szlaku.
ZOBACZ: Mapy Google już na zegarkach Garmin. Nie każdy skorzysta
Całkowity koszt realizacji szlaku Green Velo przekroczył 295 mln zł, z czego ponad 243 mln zł pochodziło z dofinansowania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 - podaje oficjalna strona internetowa Unii Europejskiej.
Oficjalne otwarcie Green Velo nastąpiło pod koniec 2015 r. Od tego czasu trasa stała się jednym z ważnych produktów turystyki aktywnej w Polsce i zyskała uznanie także wśród zagranicznych turystów.
Czytaj więcej