Pierwszy wodorowy NesoBus we Wrocławiu. Nie emituje spalin i oczyszcza powietrze

Moto jkn/kg / polsatnews.pl

Nie tylko nie emituje spalin, ale dodatkowo oczyszcza powietrze. Mieszkańcy Wrocławia przez miesiąc będą mieli okazję przekonać się o komforcie, jaki niesie ze sobą poruszanie się ekologicznym pojazdem. Posiada on m.in. możliwość bezprzewodowego ładowania smartfonów, a to niejedyna zaleta.

Autobus NesoBus o numerze bocznym 5090 zaparkowany na ulicy. Autobus jest koloru ciemnoszarego, z białymi napisami na przedniej szybie: „Jestem na wodór” i „MPK Wrocław”. Autobus ma dużą panoramiczną przednią szybę, a nad nią widoczny jest szyld z napisem „MPK Wrocław” i numerem bocznym „5090”. Autobus jest nowoczesny, z dużymi, przyciemnianymi oknami po bokach.
MPK Wrocław
NesoBus wyjechał na ulice Wrocławia

Wrocław to kolejny przystanek na drodze Nesobusa, zeroemisyjnego pojazdu komunikacji miejskiej. Przez miesiąc autobus będzie testowany na ulicach stolicy Dolnego Śląska, a jej mieszkańcy będą mieli możliwość przekonać się osobiście, jak może wyglądać przyszłość poruszania się po mieście w transporcie wygodnym i przyjaznym środowisku. 

 

NesoBus jest bardzo efektywny - zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Posiada zbiorniki na wodór o pojemności 37,5 kg. Pozwala to na przejechanie aż ok. 450 km. Autobus posiada również sporo miejsca dla pasażerów. Pomieści ich do 93, w tym do 37 na miejscach siedzących.


- Ma dodatkowe funkcje, jak np. możliwość bezprzewodowego ładowania komórkowego, co pewnie dla młodego pokolenia jest ważnym aspektem, choć niejedynym, jeśli chodzi o komfort - tłumaczyła na antenie Polsat News członkini zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Katarzyna Piec. 

 

Dodatkowo - co podkreśliła - kierowcy autobusu mają do dyspozycji przestronną kabinę z regulowaną konsolą do obsługi pojazdu. - Taki autobus jest tankowany na stacji NESO za pomocą ekologicznego wodoru, co jest bardzo ważne w kontekście bycia ekologicznym - podsumowała Katarzyna Piec. 

 

- Wrocław, a także wrocławskie MPK, nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców, także w wymiarze ekologii i zrównoważonego transportu. Wprowadzenie testów autobusów wodorowych NesoBus to krok w przyszłość, który nie tylko zmniejszy emisję szkodliwych gazów, ale również podniesie komfort i bezpieczeństwo podróży naszych pasażerów - podkreśla prezes MPK Wrocław, Witold Woźny.  

NesoBus we Wrocławiu i nie tylko

NesoBusy są produkowane w Świdniku przez polską spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy założoną przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Skrót "NESO", znajdujący się w pierwszym członie nazwy, oznacza "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze. Pojazdy te są zeroemisyjne, w pełni napędzane wodorem, czyli najczystszym paliwem na świecie. 

 

ZOBACZ: Gdańsk. NesoBusy wyjadą na ulice miasta. Powstaje też stacja tankowania wodoru

 

Oznacza to, że nie produkują żadnych zanieczyszczeń, a wręcz oczyszczają powietrze. Pojazd napędzany jest przez zatankowany wodór, który po złączeniu z pobranym z powietrza i przefiltrowanym tlenem wytwarza prąd. Ten jest następnie dostarczany do silnika elektrycznego autobusu. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, pojazd emituje z rury wydechowej parę wodną oraz wodę. Jest ona w pełni destylowana i czysta.

 

WIDEO: NesoBus będzie jeździł po Wrocławiu 

 

Stacje wodorowe NESO w Polsce

Obecnie w Polsce są wybudowane dwie stacje wodorowe NESO: w Warszawie oraz w Rybniku, jednak niedługo ich liczba wzrośnie. W trakcie budowy są również stacje w Gdyni, Gdańsku, Lublinie oraz właśnie we Wrocławiu.

 

ZOBACZ: Autobusy NesoBus od Grupy Polsat Plus i ZE PAK w Chełmie

 

Stacje są stworzone z myślą zarówno o autobusach, jak i prywatnych samochodach osobowych. Tankowanie nie różni się niemal niczym od tego na stacji benzynowej. Zatankowanie samochodu do pełna trwa zaledwie kilka minut, a autobusu niecały kwadrans. Obecnie dostępne powszechnie samochody wodorowe na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet ponad 600 km.

 

Wrocław jest kolejnym miastem w tym roku, które zdecydowało się przetestować NesoBusy. Tylko w 2024 roku nowe autobusy wodorowe wyjechały na próbne kursy w Chełmie, Sosnowcu, czy w Gdańsku. Od premiery pojazdu w 2022 roku testy odbywały się również w Gdyni, Warszawie, Rybniku i w Szczecinie.

 

Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni

Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie