Naukowcy odkryli nowe zastosowanie plastiku. Zrobili z niego mydło

Naukowcy odkryli nowe zastosowanie plastiku. Zrobili z niego mydło
PxHere
Plastik można zamienić w mydło (zdjęcie ilustracyjne)

Profesor chemii z amerykańskiego uniwersytetu znalazł sposób na przekształcenie tworzywa sztucznego w mydło. - Ma dziwny kolor, ale działa - mówi naukowiec. To szansa na tchnięcie nowego życia w nieużywany, stary plastik.

Tworzywa sztuczne są chemicznie podobne do kwasów tłuszczowych, które są jednym z głównych składników mydła. Ten fakt stał się punktem wyjścia dla rozważań Guolianga Liu, profesora nadzwyczajnego chemii w Virginia Tech, który opublikował na ten temat artykuł naukowy w czasopiśmie "Science".

Jego zdaniem dzięki temu powinno być możliwe przekształcenie polietylenu w kwasy tłuszczowe, a następnie w mydło. Po drodze naukowcy napotkali jednak na problem.

Plastik musi zostać spalony

Głównym kłopotem badaczy był rozmiar cząsteczek, ponieważ w molekularnych tworzywach sztucznych są bardzo duże, mają około 3000 atomów węgla, podczas gdy te w kwasach tłuszczowych są znacznie mniejsze.

ZOBACZ: Australia: Maleńki żółw przez sześć dni wydalał z siebie plastik. Niektóre kawałki były ostre

Profesor Liou zaobserwował jednak, że podczas spalania drewna opałowego wydziela się dym, który składa się z mniejszych cząstek drewna opałowego. Naukowiec zastanawiał się, czy spalanie plastiku zadziałałoby w ten sam sposób.

- Drewno opałowe składa się głównie z polimerów, takich jak celuloza. Spalanie drewna opałowego rozbija te polimery na krótkie łańcuchy, a następnie na małe gazowe cząsteczki przed całkowitym utlenieniem do dwutlenku węgla - wyjaśniał.

Pierwsze na świecie mydło z plastiku

Jak dodał "jeśli w podobny sposób rozbijemy cząsteczki syntetycznego polietylenu, ale zatrzymamy ten proces, zanim rozpadną się one na małe gazowe cząsteczki, powinniśmy otrzymać krótkołańcuchowe cząsteczki podobne do polietylenu".

Liu i współpracownicy zbudowali więc podobny do piekarnika reaktor, który mógłby być używany do bezpiecznego spalania plastiku. Temperatura na dole była wystarczająco wysoka, aby rozerwać łańcuchy polimerowe, a górna część była wystarczająco zimna, aby zapobiec ich zbyt dużemu rozpadowi.

ZOBACZ: Ekologiczny plastik? Ta technologia może uratować Ziemię

Naukowcy zebrali pozostałości plastiku i odkryli, że stworzony przez nich produkt to krótkołańcuchowy polietylen, czyli rodzaj wosku. Następnie udało im się przekształcić go w mydło.

- To pierwsze na świecie mydło wykonane z plastiku. Ma dziwny kolor. Ale to działa – powiedział o swoim odkryciu profesor Liu.

aas/dsk / Polsatnews.pl