Wkrótce kulminacja aktywności Słońca. Niesamowite zdjęcia powierzchni gwiazdy

Wkrótce kulminacja aktywności Słońca. Niesamowite zdjęcia powierzchni gwiazdy
NSF/AURA/NSO
Mozaikę nowych zdjęć Słońca wykonanych przez Teleskop Słoneczny Inouye

Teleskop Słoneczny Daniela K. Inouye należący do National Science Foundation wykonał zapierające dech w piersiach zdjęcia powierzchni najbliższej Ziemi gwiazdy - Słońca. Obrazy ujawniły m.in. plamy słoneczne i inne cechy olbrzymiej płonącej kuli z niespotykaną dotąd szczegółowością. Naukowcy bacznie przyglądają się Słońcu ze względu na zbliżające się apogeum cyklu aktywności gwiazdy.

Osiem zdjęć, które opublikowano w ubiegły piątek, uchwycono za pomocą potężnego naziemnego Teleskopu Słonecznego Inouye. Urządzenie przeznaczone do badania i fotografowania powierzchni naszej gwiazdy ma 4 metry i znajduje się na wyspie Maui na Hawajach.

ZOBACZ: "Cud Słońca". Co się wydarzyło w 1917 roku?

Jak podaje CNN, chociaż Słońce staje się coraz bardziej aktywne w miarę zbliżania się maksimum słonecznego przewidywanego na lipiec 2025 roku - co będzie szczytem 11-letniego cyklu - obrazy przedstawiają spokojniejsze miejsca powierzchni tego ciała niebieskiego.

Spektakularne zdjęcia Słońca. Niespotykane dotąd szczegóły

"Chłodne, ciemne plamy słoneczne rozsiane są po fotosferze, czyli powierzchni Słońca, gdzie pole magnetyczne jest silne i mogą być wielkości Ziemi lub większe. Skupiska plam słonecznych są przyczyną rozbłysków słonecznych i koronalnych wyrzutów masy - kiedy plazma i część pola magnetycznego odrywają się od zewnętrznej atmosfery Słońca lub korony i przepływają przez Układ Słoneczny" - tłumaczy CNN.

Te energetyczne wybuchy mają wpływ również na naszą planetę - mogą m.in. wpływać na komunikację satelitarną i łączność komórkową.

Pokazane na zdjęciach obszary plam słonecznych łatwo rozpoznać ze względu na kontrast - jasna, gorąca plazma płynie w górę powierzchni Słońca, podczas gdy ciemniejsza, chłodniejsza plazma spływa w dół.

ZOBACZ: Lot tuż nad powierzchnią Słońca. To widziała sonda Solar Orbiter

Przypominające natomiast "frędzle" nitkowate struktury występujące w chronosferze - warstwie atmosfery nad powierzchnią, wskazują na obecność tam pól magnetycznych.

Te drobne, szczegółowe struktury, w tym świecące "kropki", które pojawiają się tam, gdzie pole magnetyczne jest najsilniejsze, można zobaczyć we wnętrzu ciemnych plam słonecznych. Obszary te otaczają jasne pasma pochodzące z pola magnetycznego, zwane "włóknami półcienia", które przenoszą ciepło.

Jasne punkty i NSF/AURA/NSO
Jasne punkty i "włókna" wewnątrz i wokół plamy słonecznej

Kolejne zdjęcie pokazuje plamę słoneczną, która straciła większość swojego jaśniejszego, otaczającego obszaru lub półcienia, który wydaje się zanikać. Naukowcy sądzą, że pozostałe fragmenty mogą być końcowym punktem ewolucji plamy słonecznej, zanim zniknie.

Teleskop uchwycił obraz, który zdaniem naukowców przedstawia rozkładającą się plamę słonecznąNSF/AURA/NSO

Teleskop Słoneczny Inouye dostrzegł również "świetlne mosty". Są to jasne struktury słoneczne, które rozciągają się nad najciemniejszymi obszarami plamy słonecznej.

Te złożone struktury zdaniem naukowców mogą sygnalizować rychły rozpad plamy słonecznej. Przyszłe obserwacje mogą dostarczyć więcej danych na temat powstawania "mostów świetlnych" oraz ich znaczenia.

Widać jasny most rozciągający się nad ciemną plamą słonecznąNSF/AURA/NSO
Widać jasny most rozciągający się nad ciemną plamą słoneczną

Według National Science Foundation zdjęcia wykonane w ciągu ostatniego roku były jednymi z pierwszych obserwacji przy użyciu największego i najpotężniejszego naziemnego teleskopu słonecznego na świecie w fazie rozruchu. Według agencji obecnie teleskop jest doprowadzany do pełnych możliwości operacyjnych.

Naukowcy mają nadzieję, że możliwości teleskopu pozwolą im odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące Słońca, w tym pochodzenia burz słonecznych, a także odkryć złożoność jego pola magnetycznego - donosi CNN na podstawie komunikatu NSF.

map/ sgo / polsatnews.pl