Tam może być życie! Naukowcy odkryli nową planetę podobną do Ziemi

Tam może być życie! Naukowcy odkryli nową planetę podobną do Ziemi
NASA/Ames Research Center/Daniel Rutte
Nowo odkryta egzoplaneta Wolf 1069 b ma masę podobną do Ziemi i może znajdować się na niej woda w stanie ciekłym

Egzoplaneta Wolf 1069 b krąży wokół gwiazdy w odległości, która pozwoliłaby na występowanie wody w stanie ciekłym na jej powierzchni - ogłosili niemieccy astronomowie publikując wyniki najnowszych badań. Ponadto odległe o "zaledwie" 31 lat świetlnych nowo odkryte ciało niebieskie ma masę zbliżoną do Ziemi i najprawdopodobniej jest - podobnie jak ona - planetą skalistą posiadająca atmosferę.

"Liczba egzoplanet,  na których mogło rozwinąć się życie, wzrosła o jednego kandydata" - czytamy na stronie Instytutu Astronomii im. Maxa Plancka (MPIA) w Niemczech.

Spośród ponad 5 tys. planet występujących poza Systemem Słonecznym (o których do tej pory wiadomo), jedynie kilkanaście z nich ma masę podobną do Ziemi i znajduje się w strefie nadającej się do zamieszkania. Wykrywania takich obiektów podjął się zespół dr Diany Kossakowski, głównej autorki badań.

- Kiedy przeanalizowaliśmy dane gwiazdy Wolf 1069, odkryliśmy wyraźny sygnał o niskiej amplitudzie czegoś, co wydaje się być planetą o masie zbliżonej do Ziemi - mówi Kossakowski. - Obiega gwiazdę w ciągu 15,6 dnia po orbicie odpowiadającej jednej piętnastej odległości między Ziemią a Słońcem - precyzuje. Wyniki badań jej zespołu zostały właśnie opublikowane w czasopiśmie Astronomy & Astrophysics.

Wolf 1069 b krąży wokół czerwonego karła Wolf 1069, którego astronomowie pierwotnie badali za pomocą  spektrografu CARMENES w Obserwatorium Calar Alto w Hiszpanii. Naukowcy dostrzegli niewielką, okresową zmianę częstotliwości emitowanego przez gwiazdę światła, co wskazuje na lekkie "chybotanie się" jej w wyniku przyciągania grawitacyjnego planety.

Ponieważ Wolf 1069 i Wolf 1069 b mają względnie podobną masę, kołysanie i odpowiadające mu przesunięcie były wystarczająco duże, aby CARMENES mógł je wykryć. Rozmiar tego przesunięcia ujawnił również masę planety.

ZOBACZ: Teleskop Webba odkrył swoją pierwszą planetę. Jest zaskakująco podobna do Ziemi

Z przeprowadzonych pomiarów wynikło, że jest zbliżona do Ziemi. Ponadto dane sugerują, że dzięki stosunkowo chłodnej powierzchni gwiazdy, nadająca się do zamieszkania odległość orbitalna jest w tym wypadku mniejsza niż można było się spodziewać. Wolf 1069 b znajduje się właśnie w obrębie tej strefy. Planeta otrzymuje również tylko około 65 procent energii promieniowania, jaką Ziemia otrzymuje od Słońca, co pozwala na istnienie życia.

Od Ziemi nową egzoplanetę odróżnia jednak obrót wokół jej jasnego towarzysza - w przeciwieństwie do naszego globu i Słońca, Wolf 1069 i Wolf 1069 b są zwrócone do siebie zawsze tą samą stroną, co powoduje wieczny dzień na jednej i wieczną noc na drugiej półkuli.

Bliźniaczka Ziemi? Może mieć wodę, atmosferę i pole magnetyczne

Naukowcy uważają również, że planeta może mieć atmosferę, a symulacje komputerowe pokazują, że dzięki niej po dziennej, zwróconej do gwiazdy stronie utrzymują się temperatury w granicach 13 stopni Celsjusza. Bez gazowej powłoki na powierzchni planety byłoby znacznie zimniej - temperatura wynosiłaby - 23 stopnie, a w takich warunkach występowanie ciekłej wody nie jest możliwe.

Astronomowie sądzą, że oprócz atmosfery ochronnej Wolf 1069 b może posiadać pole magnetyczne generowane przez ciekły rdzeń, a co za tym idzie, jest w stanie odbijać naładowane cząstki szkodliwego promieniowania wystrzeliwanego z pobliskich gwiazd, znane jako "wiatr gwiezdny", chroniąc dzięki temu wrażliwe biomolekuły.

map/ sgo / polsatnews.pl