Awaria systemu płatności BLIK. Klienci zgłaszają problemy

Biznes
Awaria systemu płatności BLIK. Klienci zgłaszają problemy
Polsat News/Twitter
Klienci kilku banków skarżą się na kłopoty z dokonaniem płatności za pomocą BLIK-a

W piątek po południu klienci kilku banków zaczęli zgłaszać w mediach społecznościowych problemy z dokonaniem płatności za pomocą BLIK-a. Potwierdził to serwis downdetector.pl. Jeden z dotkniętych awarią banków - ING Bank Śląski - zamieścił na swojej stronie oficjalny komunikat, w którym przeprasza za utrudnienia. Około godziny 15 udało się przywrócić funkcjonalność - ogłosił BLIK na Facebooku.

"Od około godziny 14:00 mamy problemy z działaniem usług opartych na kodach BLIK. Nie działa generowanie i potwierdzanie kodów w aplikacji mobilnej Moje ING" - czytamy na stronie banku ING Bank Śląski. Podobne przypadki braku możliwości wykonania płatności zgłaszają klienci innych banków.

 

ZOBACZ: Awaria Instagrama. Serwis masowo blokuje konta użytkowników, zostają zawieszone

 

Z mobilnymi aplikacjami udostępniającymi funkcjonalność płacenia kodami BLIK problemy zgłaszają użytkownicy z mBanku, Banku Pekao, Santandera, PKO Banku Polskiego, ING Banku oraz Millennium.

 

Screen ze strony downdetector.pldowndetector.pl
Screen ze strony downdetector.pl

Za usługę BLIK odpowiada jej dostawca, Polski Standard Płatności. Obecnie trwają prace nad przywróceniem tej funkcjonalności - można się dowiedzieć z oświadczenia banku.

 

"Wesołych Świat - człowiek stoi 15 minut przy kasie i BLIK NIE ODPOWIADA. Ostatni raz skorzystałem z tego wadliwego systemu... Żadnych informacji o awarii na stronie banku" - napisał pod postem na facebookowym profilu BLIK-a jeden z internautów.

 

"BLIK padł i nie działa w żadnych banku" - zauważył inny. "Doładowanie konta blikiem też nie działa, bo nie generuje kodu" - zaznaczył kolejny użytkownik.

 

"Problem jest nam znany i pracujemy nad jego rozwiązaniem - odpisali administratorzy profilu BLIK-a na Facebooku.

 

Po godzinie 15:00 na profilu BLIK-a pojawił się post, w którym przeproszono za wszystkie niedogodności.

 

 

W komentarzu pod postem ogłoszono jednocześnie, że "od około 15 BLIK działa bez zakłóceń". Wciąż jednak część użytkowników nie odzyskała pełnej funkcjonalności - wynika z wpisów niezadowolonych klientów w mediach społecznościowych.

Co to BLIK?

BLIK to system płatności mobilnych w Polsce działający od 9 lutego 2015 roku. Dzięki niemu użytkownicy smartfonów mogą płacić bezgotówkowo w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach. BLIK umożliwia też wykonywanie natychmiastowych przelewów na numer telefonu i generowanie czeków z cyfrowym kodem.

 

Kod BLIK generuje się w aplikacji mobilnej banku. Za każdym razem jest inny, zawiera sześć cyfr i pozostaje ważny przez określony czas. Dzięki niemu bank realizujący płatność może zweryfikować tożsamość użytkownika. Dopiero wtedy następuje transakcja.

 

ZOBACZ: Polacy uwielbiają płacić Blikiem — rekord systemu płatności

 

System jest prowadzony przez spółkę Polski Standard Płatności (PSP). Jej założycielami jest sześć największych polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Santander Bank Polska.

 

Od 2020 roku udziałowcem PSP stał się Mastercard. Dzięki temu BLIKIEM można płacić we wszystkich terminalach zbliżeniowych na świecie. Obecnie BLIK dostępny jest praktycznie we wszystkich aplikacjach mobilnych banków w Polsce.

map / polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie