Pierwszeństwo pieszych na przejściach. Po zmianie prawa jest więcej wypadków

Polska
Pierwszeństwo pieszych na przejściach. Po zmianie prawa jest więcej wypadków
KMP Zielona Góra/archiwum
Z policyjnych danych wynika, że co trzeci wypadek na przejściu poza terenem zabudowanym kończy się śmiercią pieszego

Miało być lepiej, a jest gorzej. Nowe przepisy, które dały pieszym pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy, miały zwiększyć ich bezpieczeństwo. Stało się odwrotnie. Statystyki są bezlitosne. Wypadków, rannych i zabitych na przejściach jest dużo więcej niż przed wprowadzeniem zmian - informują "Wydarzenia".

W czerwcu 2021 roku wprowadzono przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach. Ale liczba wypadków, rannych i zabitych na pasach zwiększyła się. Przynajmniej o jedną trzecią.

 

Policyjne statystyki pokazują, że w okresie styczeń-maj 2021 doszło do 732 takich zdarzeń. Rannych zostało 707 osób, zginęło 45. W analogicznym okresie w tym roku na drodze miało miejsce 1010 wypadków. Ranne zostały 982 osoby, zmarło 60.

 

- Najlepsze przepisy prawa nie zastąpią rozumu i wyobraźni pieszego oraz kierującego - mówi "Wydarzeniom" Marek Konkolewski, ekspert do spraw bezpieczeństwa.

 

WIDEO: Pierwszeństwo pieszych na przejściach. Wypadków więcej niż przed rokiem

 

"Musimy uważać"

Mogło dojść do złej interpretacji wprowadzonych zmian nakładających na kierowców obowiązek ustępowania pierwszeństwa przechodniom już wtedy, gdy ci zbliżają się do przejścia.

 

- Musimy uważać i pamiętać o tym, że nie ma pojęcia bezwzględnego pierwszeństwa. I, co najważniejsze, nie możemy uzurpować sobie swoich praw z cudzych obowiązków - twierdzi Filip Grega, egzaminator, instruktor jazdy Prawko+.

 

ZOBACZ: USA. Jechał pod prąd z dużą prędkością. Tragiczny wypadek w Chicago

 

- To było do przewidzenia. Sama zmiana przepisów, jeśli nie jest połączona ze wzrostem ilości oleju w głowie - myślenia, przewidywania - musi doprowadzić do nieoczekiwanych, niezgodnych z założeniem efektów - dodaje Andrzej Markowski, psycholog transportu.

 

Z policyjnych danych wynika, że co trzeci wypadek na przejściu poza terenem zabudowanym kończy się śmiercią pieszego. To kwestia prędkości. Często większej niż maksymalna dozwolona na danym odcinku.

ac/ml/"Wydarzenia"
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie