NesoBus - testy polskiego autobusu wodorowego w Gdańsku

Polska
NesoBus - testy polskiego autobusu wodorowego w Gdańsku
Polsat News
Polski autobus wodorowy NesoBus na ulicach Gdańska

Na Polsat Arena Plus w Gdańsku zaprezentowano nowy polski zeroemisyjny autobus wodorowy NesoBus. Od środy będą mogli podróżować nim gdańszczanie. Reporterka Polsat News Anna Gonia-Kuc wzięła udział w testowym przejeździe pojazdu.

NesoBus pomieści prawie 90 osób. Jest dostosowany dla osób niepełnosprawnych, starszych, ma także miejsca dla wózków.

 

W autobusie jest klika stacji ładujących telefon, także bezprzewodowo. Można w nim korzystać z internetu 5G.

 

NesoBus jest bardzo cichy. Zasilany jest zielonym wodorem i podczas jazdy, zasysając powietrze, oczyszcza je. Ładuje się w 15 minut i na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać 450 km, co daje dwa pełne dni transportowania pasażerów.

 

W środę NesoBus wyjedzie na ulice Gdańska. Będzie jeździł na sześciu liniach: 175, 199, 115 189 111 130.

 

WIDEO: W Gdańsku zaprezentowano nowy polski zeroemisyjny autobus wodorowy NesoBus

 

Dulkiewicz: Szukamy rozwiązań, które pozwolą w sposób ekologiczny podróżować po mieście

- Gdy mówimy o inwestycji w zieloną energię, gdy mówimy o sadzeniu drzew - mówimy o solidarności z przyszłymi pokoleniami - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podczas briefingu.

 

ZOBACZ: Samochody to za mało. Kalifornia chce zakazać nawet kosiarek spalinowych

 

Przypomniała, że Parlament Europejski przyjął przepisy, w myśl których zaprzestaniemy produkcji samochodów spalinowych w 2035 r.

 

- Szukamy rozwiązań, które pozwolą w sposób ekologiczny, bez emisji spalin spalin, podróżować po mieście - powiedziała Dulkiewicz.

 

- Niestety, to kosztuje - przyznała. - Inwestycja w zielone rozwiązania, w rozwiązania, które zapewnią zdrowe, czyste powietrze, nie tylko nam ale i naszym dzieciom czy wnukom - musi kosztować - podkreśliła.

"Nie emituję spalin, oczyszczam"

- NesoBus to najbardziej ekologiczny z autobusów. Jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i co ciekawe, zasysając powietrze, oczyszcza je - powiedział Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Plus. 

 

- Nasza marka nie wzięła się z niczego. "Neso" oznacza: nie emituję spalin, oczyszczam - wyjaśnił Stec.


Podkreślił, że NesoBus jest stworzony przez polskich konstruktorów i jest w pełni polskim produktem, stworzonym w pół roku.

 

- Transport miejski może się zmienić na w pełni ekologiczny - powiedział Stec. - Autobus wodorowy w przeciwieństwie do innych autobusów tankujemy w 15 minut i ma zasięg 450 km. Na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć dwa dni - zaznaczył.

"NesoBus - autobus napędzany paliwem przyszłości"

- Autobusy elektryczne w polskiej rzeczywistości prądu produkowanego z węgla nie są do końca ekologiczne. Są ekologiczne w mieście, gdzie rzeczywiście spalin nie emitują, ale emisja w miejscu powstawania jednak istnieje - powiedział zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski.

 

- NesoBus napędzany jest paliwem przyszłości: zielonym wodorem pochodzącym z energii odnawialnej, słonecznej, wiatrowej czy z biomasy - wyjaśnił Borawski.

 

ZOBACZ: Elektryki są „czystsze” niż samochody spalinowe? Badania wskazują zwycięzcę

 

Podkreślił, że autobus wodorowy ma tę przewagę na elektrycznymi, że ładuje się znacznie szybciej. Autobusy elektryczne potrzebują nawet czterech godzin do pełnego naładowania - powiedział Borawski.

 

Chcemy, by w najbliższych miesiącach w Gdańsku powstała stacja wodorowa, która będzie tankować nie tylko autobusy, ale i inne pojazdy: osobowe czy te należące do firm - dodał Borawski.

Jak dokładnie działa NesoBus?

NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Jak nasz autobus na wodór oczyszcza powietrze?

 

NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

mst/sgo / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie