KE rozpoczęła dochodzenie antymonopolowe ws. działań Facebooka

Świat
KE rozpoczęła dochodzenie antymonopolowe ws. działań Facebooka
flickr/Anthony Quintano/CC BY 2.0
Zdaniem KE, Facebook posiada dokładne informacje o preferencjach użytkowników.

Komisja Europejska wszczęła formalne dochodzenie antymonopolowe, aby ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane dot. reklam zebrane w szczególności od reklamodawców w celu konkurowania z nimi.

W formalnym dochodzeniu Komisja również oceni, czy Facebook łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji.

 

ZOBACZ: Żądał "zniszczenia Merkel". Użytkownik Facebooka skazany

 

- Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane. W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję - powiedziała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

 

Facebook to serwis społecznościowy, który pozwala zarejestrowanym użytkownikom tworzyć profile, przesyłać zdjęcia i filmy, wysyłać wiadomości i łączyć się z innymi osobami. Oferuje również usługę ogłoszeń online o nazwie Facebook Marketplace, która jest platformą dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować i sprzedawać towary.

Szczegóły dochodzenia

W ramach szczegółowego dochodzenia Komisja zbada szczegółowo, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych i reklamach internetowych pozwala mu szkodzić konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych.

 

ZOBACZ: Z Facebooka wyciekły dane 2 mln Polaków. Prezes UODO prosi o wyjaśnienia

 

Reklamując swoje usługi na Facebooku, firmy, które również bezpośrednio konkurują z Facebookiem, mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane.

 

Facebook może następnie wykorzystać te dane w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły.

"Może wykorzystywać dane"

Po wstępnym dochodzeniu Komisja ma obawy, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. W szczególności może wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka.

 

Zdaniem KE, Facebook posiada dokładne informacje o preferencjach użytkowników na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace.

 

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) również wszczął dziś własne dochodzenie w sprawie wykorzystania danych przez Facebooka. Komisja Europejska podała, że będzie ściśle współpracować z CMA w tej sprawie.

rsr / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie