Koronawirus na banknotach. Niepokojące odkrycie naukowców

Koronawirus na banknotach. Niepokojące odkrycie naukowców
Pixabay/Brett_Hondow
Wirus jest aktywny dłużej na gładkich powierzchniach i w niższych temperaturach

Koronawirus może przeżyć na powierzchni banknotów, szkła i stali nierdzewnej aż do 28 dni - wynika z badania australijskiej agencji CSIRO. Jak odkryli naukowcy, wirus jest aktywny dłużej na gładkich powierzchniach i w niższych temperaturach.

Australijskie badanie, którego wyniki opublikowano w piśmie Virology Journal, wykazało dłuższą żywotność wirusa SARS-CoV-2, niż dotychczas sądzono, i znacznie dłuższą od wirusów grypy typu A, które mogą przeżyć przez 17 dni.

Eksperyment przeprowadzony przez naukowców polegał na umieszczeniu cząsteczek wirusa w wysuszonym sztucznym śluzie w kontrolowanych warunkach na różnych powierzchniach i w temperaturach 20, 30 i 40 stopni. Najdłużej - przez 28 dni - koronawirus pozostawał zdolny do zakażania na banknotach, szkle, z jakiego wykonane są ekrany telefonów komórkowych, a także na stali nierdzewnej. Badania wykazały, że jego żywotności sprzyjają gładkie powierzchnie i niższe temperatury.

ZOBACZ: Nowe przypadki koronawirusa. Dane ministerstwa

- Umieściliśmy kropelkę z wirusem na powierzchni, pozwoliliśmy jej wyschnąć i inkubowaliśmy ją przez 28 dni w temperaturach 20, 30 i 40 stopni. Regularnie pobieraliśmy próbki, żeby sprawdzić, czy jesteśmy w stanie uzyskać z powierzchni żywego wirusa - wyjaśnił agencji Reutera Shane Riddell, jeden z autorów badania, specjalista od patogenów i biozagrożeń.

Niebagatelne znaczenie dezynfekcji

Naukowcy zaznaczyli, że eksperyment przeprowadzany był w ciemności, aby wyeliminować działanie promieniowania UV, które uszkadza wirusa. Jak zaznaczył Shane Ridell, oznacza to, że w warunkach bardziej zbliżonych do naturalnych narażony na działanie światła słonecznego wirus przeżyłby krócej.

ZOBACZ: Bodnar: noszenie maseczek jest naszym obowiązkiem prawnym i moralnym

- Nasze badanie przebiegało w bardzo kontrolowanych warunkach, czyli w stałej temperaturze i wilgotności przez cały okres trwania eksperymentu. W rzeczywistości takie powierzchnie zwykle mają kontakt ze światłem słonecznym, podlegają zmiennej wilgotności i zmieniającej się temperaturze. W realnych warunkach wirus przeżyłby krócej niż w laboratorium - powiedział badacz.

- To badanie naprawdę podkreśla znaczenie mycia rąk i dezynfekcji powierzchni, na których może znajdować się wirus - zaznaczył badacz.

WIDEO - Badacze odkryli, że w sprzyjających warunkach wirus może przetrwać prawie miesiąc