Sanitarni kontrolerzy w pociągach. Sprawdzają maseczki i nakładają kary

Polska
Sanitarni kontrolerzy w pociągach. Sprawdzają maseczki i nakładają kary
Polsat News
Kontrole pociągów przed wyjazdem w trasę

Władze PKP Intercity pokazały dziś dziennikarzom, jak wyglądają kontrole pociągów przed ich wyruszeniem w trasę. Takie szczegółowe przeglądy odbywają się regularnie, a w okresie wakacyjnym jeszcze częściej. Od lipca do końca sierpnia inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) sprawdzą ponad 170 składów.

Żeby podróż pociągiem była bezpieczna i komfortowa - wszystko musi w nim działać jak w szwajcarskim zegarku. Do tego sprawny maszynista, dobrze zorganizowana obsługa pociągu, zorientowany konduktor i oczywiście czystość. Władze PKP Intercity pokazały dziś dziennikarzom, jak wyglądają kontrole pociągów przed ich wyruszeniem w trasę. Takie szczegółowe przeglądy odbywają się regularnie, a w okresie wakacyjnym jeszcze częściej. Przyglądał się im Adrian Żuchewicz.

 

UTK zapewnił, że kontrole są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i prawami pasażera.

 

"W tym roku pracownicy UTK szczególną uwagę zwrócą na to, czy drużyny konduktorskie mają na wyposażeniu maseczki, rękawiczki i środki dezynfekujące, jaki jest stan czystości składu oraz czy w toaletach jest mydło i ręczniki papierowe" – poinformował urząd w komunikacie przekazanym w sobotę.

 

Inspektorzy mają sprawdzać także, czy w pociągu znajduje się informacja o limicie osób podróżujących oraz przypomnienie o konieczności zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

 

Wideo: kontrole pociągów przed wyjazdem w trasę

 

UTK wyjaśnił, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przewoźnik jest zobowiązany do ich usunięcie i przeprowadzenia dokładnej analizy, by nie powtarzały się w przyszłości. Prezes UTK może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, to za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi do 5 tys. euro kary.

 

W ubiegłym roku UTK przeprowadził 372 kontrole. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych było kilka pociągów. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości w 105 przypadkach pojazdy zostały wyłączone z eksploatacji, 165 decyzji ograniczało eksploatację.

 

W 2019 roku prezes UTK nałożył też 16 kar na przewoźników pasażerskich za naruszenia przepisów dotyczących kolejnictwa. Cztery postępowania dotyczyły przestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar przekraczających 1,1 mln zł.

 

Możliwa reklamacja

 

W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży pasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.

 

Od początku 2020 roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło łącznie 490 skarg pasażerów, w tym 57 spraw dotyczących bezpośrednio sytuacji związanej z epidemią koronawirusa. Główne tematy, których dotyczyły skargi i zapytania pasażerów w zakresie COVID-19, to: zwroty niewykorzystanych biletów, przekroczenia limitu przewożonych pasażerów czy brak maseczek u współpasażerów.

sgo/PAP/polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie