Wiesz, jak oznaczone są polskie produkty? Poznaj kampanię #Wybieram590

Biznes
Wiesz, jak oznaczone są polskie produkty? Poznaj kampanię #Wybieram590
Pixabay/lumix2004
#Wybieram590 to inicjatywa na rzecz rozwoju polskiej gospodarki

Robiąc zakupy sprawdzasz, czy wybrane przez ciebie produkty pochodzą z Polski? Pomóc może kod kreskowy - jeśli zaczyna się od cyfr 590 to oznacza, że produkt związany jest z naszym krajem. Wybierając go, pomagasz w budowaniu patriotyzmu gospodarczego.

#Wybieram590 to inicjatywa na rzecz rozwoju polskiej gospodarki. 7 grudnia odbywa się jeden z jej głównych elementów - kampania społeczna "Wybieram 590 – sobota dla Polski".

 

Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy projektu zachęcają Polaków, żeby podczas zakupów sprawdzali źródło pochodzenia i sięgali po polskie produkty i usługi. Jeśli ich kod zaczyna się od cyfr 590 w większości przypadków są one wytworzone przez firmy związane z naszym krajem.

 

Cztery kategorie

 

W analizie przygotowanej na potrzeby kampanii przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton podzielono produkty i usługi sprzedawane w Polsce na cztery kategorie w zależności od tego, z jakiego kraju pochodzi producent i w jakim kraju produkuje swoje wyroby.

 

ZOBACZ: Ceny w Biedronce pod lupą UOKiK

 

Okazuje się, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa kryteria "polskości", czyli wytwarzanych w Polsce, przez firmy z polskim kapitałem – z każdej złotówki wydanej na taki produkt do krajowej gospodarki wróci 79 groszy.

 

W przypadku produktów zagranicznych firm, ale produkowanych w Polsce kwota ta wyniesie 76 gr.

 

Natomiast dla produktów w pełni zagranicznych, a tylko sprzedawanych na terenie naszego kraju, z każdej złotówki przeznaczonej na ich zakup pozostanie w Polsce 25 gr.

 

 

Prawie 6,6 mld złotych

 

Grant Thorton w swoich wyliczeniach pokazuje, jak niewielka zmiana w zwyczajach konsumentów może przynieść zyski dla polskiej gospodarki.

 

ZOBACZ: UOKiK: zarobek rolników jest niewielki w porównaniu do ostatecznej ceny owoców i warzyw

 

Jeśli powyższe dane zestawimy z poziomem konsumpcji w Polsce w 2018 roku, to okazuje się, że gdyby rodzimi konsumenci wydawali o 1 proc. więcej na polskie produkty, w gospodarce zostawałoby dodatkowo 6,6 mld zł rocznie.

 

Pełen raport można znaleźć tutaj.

pgo/msl/ polsatnews.pl, wybieram590.pl

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze