Rząd Wielkiej Brytanii zaproponował 100 mln funtów kredytu na Centralny Port Komunikacyjny

Polska
Rząd Wielkiej Brytanii zaproponował 100 mln funtów kredytu na Centralny Port Komunikacyjny
Archiwum Polsat News

Rząd Wielkiej Brytanii zaproponował kredyt eksportowy w wysokości 100 mln funtów na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował w środę w Katowicach wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild.

- Dzisiaj rząd Wielkiej Brytanii skierował do mnie list, w którym zaoferował rządowi Rzeczypospolitej finansowanie eksportowe z przeznaczeniem na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w wysokości 100 mln funtów – na finansowanie eksportowe - powiedział Wild na briefingu w trakcie imprezy Impact mobility rEVolution’19.

 

Jak przypomniał, finansowanie eksportowe to bardzo nisko oprocentowane kredyty, oprocentowane niżej, niż jakakolwiek z ofert komercyjnych dostępnych na rynku, których jedynym warunkiem jest korzystanie z usług przedsiębiorstw pochodzących z kraju, który zapewnia finansowanie eksportowe.

 

"To pieniądz szuka ciekawych projektów, a nie ciekawe projekty szukają pieniędzy"

 

- Innymi słowy, wielokrotnie mówiliśmy, że jesteśmy w takim czasie, że to pieniądz szuka ciekawych projektów, a nie ciekawe projekty szukają pieniędzy. Dzisiejsze stanowisko rządu brytyjskiego pokazuje, że tak jest w istocie, że Centralny Port Komunikacyjny jest traktowany jako bardzo atrakcyjny projekt nie tylko dla interesów, ale także dla branży - ocenił Wild.

 

W późniejszej rozmowie z dziennikarzami Wild wskazał, że to pierwsza skonkretyzowana oferta finansowania inwestycji, a także początek drogi, jeśli chodzi o rozmowę z innymi państwami nt. finansowego współudziału w realizacji tego projektu.

 

- Zależy nam na tym, żeby zebrać jak najszerszy wachlarz możliwości, abyśmy mogli dokonać wyboru najkorzystniejszego dla polskich podatników, najkorzystniejszego dla przyszłych pasażerów portu – ponieważ port ma nie tylko zarabiać pieniądze, ale ma także być oknem na świat dla mieszkańców Polski i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej - zaznaczył wiceminister.

 

"Mamy deklaracje od podmiotów z innych krajów"

 

Pytany o potencjalne dalekowschodnie źródła finansowania CPK pełnomocnik ds. tej inwestycji odpowiedział, że współpraca z rządem Wielkiej Brytanii w jej kontekście trwa od niemal samego początku prac. - Brytyjskie firmy, które zarządzają projektami, które projektują, czyli firmy architektoniczne uchodzą za najlepsze na świecie - zaznaczył.

 

- Mamy deklaracje także od podmiotów pochodzących z innych krajów, także deklaracje dotyczące współfinansowania portu, natomiast deklaracja rządu brytyjskiego jest pierwszą skonkretyzowaną propozycją, która podaje określone kwoty i zaprasza do rozmów z wyspecjalizowaną w tym zakresie agencją rządową, czyli UK Export Finance - wyjaśnił.

 

Dopytywany, czy ew. zaangażowanie na takiej podstawie firm brytyjskich w inwestycję wobec brexitu pozostawałoby w zgodzie z prawem unijnym, Wild zaproponował "odwrócenie rozumowania". - W każdym zarządzaniu projektami dla inwestora liczą się trzy rzeczy: jakość, czas realizacji oraz cena - zaznaczył.

 

- W naszym projekcie absolutny priorytet ma jakość. Ponieważ mamy świadomość, że budujemy serce komunikacyjne Polski, największe znaczenie ma dla nas stworzenie portu o jakości, która jest opisana w briefie strategicznym. Drugi element to czas, stąd moja wstrzemięźliwość w kategorycznym mówieniu, że cele założone przez rząd są absolutnie najważniejsze, bo najważniejsza jest jakość” - zastrzegł pełnomocnik. - Trzeci element to cena, jaką za to się płaci - dodał.

 

- I z tej perspektywy jest to bardzo ważna informacja - zdiagnozował.

 

- Innymi słowy, jeżeli jesteśmy w stanie znaleźć firmę, która jest w stanie zapewnić najwyższą jakość swoich usług - a firmy z Wielkiej Brytanii wyznaczają światowe standardy – jeżeli jesteśmy w stanie znaleźć firmę, która jest w stanie pomóc nam w maksymalny sposób skrócić harmonogram pracy – i tutaj znowu firmy z Wielkiej Brytanii posiadają bardzo duże kompetencje – to bardzo cieszymy się z tego, że te usługi o wysokiej jakości i które pomagają nam zrealizować projekt w krótkim czasie, możemy uzyskać po niższej cenie - zadeklarował wiceminister infrastruktury.

 

- Ponieważ finansowanie eksportowe to de facto oferta uzyskania określonych usług po niższej cenie - wyjaśnił.

 

"Nie chcemy ingerować w wolną konkurencję"

 

Jak dodał, kwestie zamówień publicznych wyznaczają ramy. - Nie chcemy ingerować w wolną konkurencję. Jednocześnie finansowanie eksportowe jest naturalnym instrumentem kształtowania polityki gospodarczej i w ten sposób działają wszystkie państwa, również w ramach Unii Europejskiej - podkreślił w Katowicach Wild.

 

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.

 

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

pgo/ PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze