"Siła mediów jest ogromna". Rusza V. Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
- Siła mediów jest ogromna, doświadczamy jej każdego dnia. Wiele sytuacji aferalnych nie ujrzałoby światła dziennego, gdyby nie środki przekazu zwane mediami - powiedział w "Nowym Dniu" w Polsat News prof. Janusz Adamowski, dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Dzisiaj rusza kongres PTKS "Siła mediów: ludzie – organizacje - technologie".
- Będzie ponad 60 paneli tematycznych, sporo anglojęzycznych, 40 gości zagranicznych - mówił Adamowski o kongresie.
Goście kongresu będą starali się odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jaką siłę wpływu na współczesne społeczeństwo mają media?
- Dlaczego konieczna jest nowa definicja siły mediów? I jakie mogą być konsekwencje jej przyjęcia (np. systemowe, regulacyjne)?
- Jak silne są zasady i wartości dziennikarskie?
- Czy mamy do czynienia z nowym układem sił między głównymi aktorami: państwem/władzą polityczną, mediami i publicznością?
- Czy w tym układzie zaczyna dominować perspektywa technologiczna? Jaką rolę w określaniu siły mediów odgrywają technologie (Big Data, algorytmy itp.)?
- Czego brakuje w badaniach zmierzających do określenia współczesnej siły mediów?
Kongres potrwa do 21 września
"Rozwój technologii informacyjnych i mediów, w powiązaniu ze zmianą społeczną, powoduje erozję tradycyjnych modeli i praktyk medialnych. Zmianie ulegają zarówno relacje mediów z otoczeniem społecznym/politycznym, jak i wewnątrz organizacji, co wynika z konieczności ciągłej innowacji i konkurowania na rynku" - czytamy na stronie wydarzenia.
Jak dodano, "jednocześnie organizacje stojące na straży wolności słowa (Freedom House, Reporterzy bez Granic) wskazują na zwiększenie kontroli państwa nad mediami. Układ sił między mediami a polityką ulega zmianie w erze cyfrowego autorytaryzmu, pracownicy mediów nie są bowiem w stanie obronić się przed naciskami ze strony władzy".
"Także z wyników badań publiczności, jak i ze wskaźników ekonomicznych wynika, że siła mediów ulega zmianie. Na znaczeniu zyskują nowe formy organizacyjne mediów i strategie współpracy ze środowiskiem kreatywnym oraz zaawansowanych technologii (high-tech). Wszystko to sprawia, że siła mediów rozumiana tradycyjnie jako »władza« i wpływ na społeczeństwo wymaga uwzględnienia dodatkowych czynników i wypracowania nowego kompleksowego spojrzenia" - głosi komunikat.
Kongres potrwa do 21 września. Odbywa się na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Pałacu Kultury i Nauki. Cały program wydarzenia dostępny jest tutaj.
Czytaj więcej