Słynne trzy paski już nie tylko dla Adidasa. Niemiecki koncern przegrał przed unijnym trybunałem
Charakterystyczne trzy równoległe paski pojawiające się na produktach Adidasa nie będą chronione jako unijny znak towarowy spółki - orzekł w środę sąd UE podtrzymując wcześniejszą decyzję Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej.
Jak uznał sąd w Luksemburgu, niemiecka spółka nie dowiodła, że znak ten uzyskał na całym obszarze Unii charakter odróżniający w następstwie używania.
Sprawa sięga 2014 r., gdy Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) zarejestrował na rzecz Adidasa trzy równoległe paski jako znak towarowy dla odzieży, obuwia i nakryć głowy.
Krótko po tym belgijska firma Shoe Branding Europe BVBA złożyła wniosek o unieważnienie tej decyzji wskazując, że znak Adidasa nie ma "charakteru odróżniającego". W efekcie 2016 r. EUIPO unieważniło rejestrację trzech pasków. Adidas odwołał się do sądu UE, ale w środę przegrał sprawę.
Nie wzór, a zwykły znak graficzny
Sędziowie uznali, że sporny znak nie jest wzorem, który składa się z szeregu regularnie powtarzających się elementów, ale zwykłym znakiem graficznym.
"Sąd stwierdził, że EUIPO nie popełniło błędu w ocenie, uznając, iż spółka Adidas nie dowiodła, że sporny znak towarowy był używany na całym obszarze Unii i że uzyskał na całym tym obszarze charakter odróżniający w następstwie używania" - podkreślił TSUE.
Wśród dowodów przedstawionych przez niemiecką spółkę te, które zostały uznane za istotne do pewnego stopnia, dotyczyły tylko pięciu państw członkowskich. Nie mogły zatem zostać uznane za używane w całej Unii - wskazał sąd.
Adidas uznał wyrok za rozczarowujący, ale podkreślił, że będzie on miał ograniczone znaczenie dla wykorzystania słynnego symbolu.