Program Kolejowy połączy 120 miast z nowym lotniskiem i Warszawą. Podróż krótsza niż 2,5 godziny

Polska

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) może za kilka lat stać się centrum biznesowym i komunikacyjnym Polski - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na dworcu Łódź Fabryczna. "Program Kolejowy to połączenie 120 miast Polski z CPK i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 150 minut, co oznacza doskonałe skomunikowanie kraju" - poinformowała na Twitterze Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

- Głęboko wierzę, że Polska jest i może być takim wyraźnym centrum, sercem Europy pod wieloma względami, gospodarczym, transportowym, a Centralny Port Komunikacyjny może być za kilka lat sercem biznesowym, sercem komunikacyjnym Polski. Jest to znakomita lokalizacja, która jest do tego predestynowana pod wieloma względami - powiedział Morawiecki.

 

Dodał, że budowa CPK to wielka szansa rozwojowa Polski "szansa nie tylko na przełamanie wiekowych zapóźnień, ale szansa na rozwój na miarę XXI wieku".

 

W centrum lotnisko, a wokół dziesięć szprych

 

- Dzisiaj po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Nazywamy je na roboczo rozwinięciem linii - jednego centrum, jednego hubu - Centralny Port Komunikacyjny i dziesięć szprych, czyli takich arterii kolejowych odchodzących od tego Centralnego Portu Komunikacyjnego  - powiedział premier.

  

Jak zaznaczył szef rządu, CPK ma być nowoczesnym oknem na świat, jak kiedyś port w Gdyni. Dodał, że bez takich hubów komunikacyjnych nie ma szybkiego rozwoju gospodarczego.

 

Według Morawieckiego budując CPK, jednocześnie "tworzymy podwaliny pod właściwy rozwój w całym środkowoeuropejskim układzie państw".

 

Szef rządu przypomniał inicjatywę Trójmorza. Jego zdaniem CPK będzie jednym z głównych rozwiązań logistycznych dla krajów, które je tworzą. - A przynajmniej dla kilku państw nas otaczających - powiedział.

 

Morawiecki poinformował, że za kilka lat z Warszawy do Katowic i Krakowa pociągi pojadą 250 km na godzinę. - To pierwsze konkretne rozwiązania układu komunikacyjnego, który tworzymy - dodał.

 

Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild ocenił, że przyjęta przed rząd nowelizacja rozporządzenia ws. wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym oznacza w rzeczywistości, że państwo zobowiązało się do stworzenia systemu połączeń kolejowych, w którego sercu znajdzie się CPK i które "zepną" na nowo wszystkie regiony kraju.

 

 

"Doskonałe skomunikowanie całego kraju"

 

- CPK to nie tylko lotnisko, to także nowy system kolejowy dla całego naszego kraju. To nowe połączenia kolejowe docierające tam, gdzie kolej do tej pory nie docierała - powiedział Wild. - Nasza filozofia opiera się na tym, żeby jak największa liczba miast uzyskała dostęp do kolei, aby kolej była dla wszystkich. Systemem, który został dziś przyjęty przez Radę Ministrów, zostanie objętych 183 powiaty z 380 istniejących i ponad 24 mln mieszkańców kraju - zapowiedział.

 

Wild przedstawił, że w ramach programu powstanie 1600 km linii kolejowych, w tym 670 km linii dużych prędkości (przystosowanej do jazdy pociągów powyżej 250 km/h), 750 km linii głównych (200-250 km/h) i 190 km linii uzupełniających (około 160 km/h).

 

"Program Kolejowy @STH_Poland #PolskaNaDobrychTorach to 120 miast Polski połączonych z #CPK i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 150 minut. To oznacza doskonałe skomunikowanie całego kraju, gdyż Warszawa leży w centrum Polski (...). To 150 nowoczesnych, szybkich i wygodnych pociągów. Nasi producenci taboru mają czas, by opracować projekt i wybudować takie pociągi - tabor, jaki w tej chwili produkujemy to pociągi dostosowane do jazdy z prędkością 160 km/h" - czytamy na Twitterze KPRM.

 

 

KPRM napisała także, że program to także szybkie pociągi regionalne łączące stolice województw z miastami powiatowymi. "Z nowej sieci kolejowej będą mogli korzystać wszyscy przewoźnicy. Będą mogli uruchamiać szybkie połączenia kolejowe między miastami w danym województwie" - zapowiedziano.

 

 

"Zniesienie wykluczenia komunikacyjnego regionów"

 

Według KPRM program kolejowy "to zniesienie wykluczenia komunikacyjnego regionów. Dostępność komunikacyjna jest wyznacznikiem rozwoju danego państwa, tymczasem w Polsce wiele miejscowości utraciło po 1989 roku połączenia kolejowe i autobusowe z resztą kraju".

Wskazano przy tym na poprawę dostępności całego kraju, a nie tylko głównych aglomeracji.

 

"Budowa #CPK i linii kolejowych oznacza, że mieszkańcy wielu miast poniżej 100 tys. mieszkańców uzyskają dostęp do komunikacji kolejowej, której są pozbawieni" - zauważono.

 

 

KPRM zwraca uwagę na Twitterze, że kolej jest konkurencyjna w stosunku do transportu drogowego. "Realizacja programu kolejowego dla #CPK spowoduje, że pociągi będą jeździły jeszcze szybciej, podczas gdy dopuszczalnej prędkości samochodów nie da się podnieść" - zauważa KPRM.

 

 

Dodano, że Program Kolejowy to także transgraniczne połączenia kolejowe. "Polska leży na przecięciu ważnych europejskich szlaków handlowych, tak więc sieć kolejowa, która będzie budowana w ramach #CPK, podniesie jeszcze bardziej naszą atrakcyjność komunikacyjną" - podkreślono.

 

 

Nowelizacja rozporządzenia 

 

Rząd przyjął w poniedziałek nowelizację rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, przedłożoną przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda.

 

"Realizacja komponentu kolejowego CPK stanowi podstawowy element przedsięwzięcia pozwalający na skomunikowanie nowego portu lotniczego z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK" - napisano.

 

Jak wskazano, skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami - Warszawą i Łodzią - zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy wynoszącego ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast.

 

W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego ma powstać dworzec kolejowy o wielkości i rozwiązaniach odpowiednich do planowanej liczby pociągów i pasażerów. Skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią, wraz z przyległymi liniami kolejowymi, stanowi tzw. etap zerowy komponentu kolejowego, obejmujący budowę ok. 140 km nowych linii kolejowych. Dalsze etapy prac mają pozwolić na poprawę skomunikowania CPK ze wszystkimi regionami kraju przez budowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

 

"Planuje się uzyskanie połączenia CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny w tzw. etapie pierwszym oraz docelowo w tzw. etapie drugim - w czasie do 2 godzin" - napisano.

 

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

pgo/hlk/ PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze