KRRiT zdradza szczegóły nowego pomiaru mediów. Obejmie nim internet i milion gospodarstw domowych

Technologie
KRRiT zdradza szczegóły nowego pomiaru mediów. Obejmie nim internet i milion gospodarstw domowych
Prezes zarządu Wirtualna Polska Holding SA Jacek Świderski

Nowy sposób badania mediów w Polsce ma zastąpić obecną metodę Nielsena i objąć milion gospodarstw domowych. Monitorowane mają być wszystkie media - oglądalność telewizji, słuchalność radia i korzystanie z internetu - nawet jeśli jedna osoba używa tych platform jednocześnie. Pomiar ma prowadzić Telemetria Polska. Testy technologii ruszą we wrześniu, a pierwsze wyniki mają być znane za rok.

Szczegóły projektu przedstawiciele KRRiT przedstawili podczas panelu "Przyszłość pomiaru mediów w Polsce. Wpływ na rynek mediów i reklamy", który odbył się w ramach XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy.

 

Telemetria "krzyżowa"

 

Nowy model telemetrii ma objąć milion gospodarstw domowych i badać wszystkie, nawet jednoczesne formy odbioru różnych mediów, na różnych platformach, nawet jeśli jedna osoba używa kilku tych platform na raz: np. ogląda wyciszoną telewizję, przegląda portale na laptopie i co jakiś czas odtwarza telewizję internetową on-line lub z archiwów portali i sieci.

 

Zdaniem szefa KRRiT Witolda Kołodziejskiego, nowy sposób telemetrii, uwzględniający "krzyżowy", jednoczesny odbiór wielu mediów przez odbiorcę, da lepsze możliwości analitykom.   

 

- Dla wielu osób może być szokujące, że stosowana wciąż metoda badania odbioru mediów -  telemetria "nielsenowska” - jest zupełnie niedostosowana do dzisiejszego ich kształtu. Badanie to nie obejmuje przekazu telewizyjnego czy radiowego ze smartfonów czy tabletów. A przecież telewizja przestaje dominować na rynku mediów - mówił ekspert rady Andrzej Olszewski.

 

Świderski: to zmiana metodologii przestarzałej na odpowiadającą współczesności

 

Według prezesa zarządu Wirtualna Polska Holding S.A Jacka Świderskiego, stosowana od wielu lat do badania oglądalności telewizji, słuchalności radia czy przeglądania internetu tzw. metoda Nielsena obejmuje aktualnie ok. 2 tys. respondentów, a jej wyniki są jak "zapisy z sejsmografu podczas trzęsienia ziemi”, więc są bezwartościowe. - Potrzeba było jasnej decyzji o zmianie metodologii z przestarzałej na odpowiadającą współczesności - podkreślił Świderski 

 

Jak zaznaczył, w przypadku WP wyniki Nielsena zupełnie się nie sprawdzają, choćby dlatego, że obecna metoda badań nie przewiduje np. sytuacji, że ktoś jednocześnie korzysta z internetu i ogląda telewizję.

 

Szef WP Holding podkreślił znaczenie wprowadzenia "badania krzyżowego". Dlatego - wyjaśnił - WP wspiera wszystkie inicjatywy, które doprowadzą do analizowania zachowań odbiorców poszczególnych mediów. - Dzięki takim analizom reklamodawcy skierują się do rzeczywiście najbardziej popularnych mediów, co pozwoli im na urealnienie wydatków na reklamę - wyjaśnił Świderski.

 

Monitoring mediów ma prowadzić Telemetria Polska. - W przyszłości pomiar ma przeprowadzać specjalna organizacja, w której znaleźć się mają m.in. przedstawiciele mediów, agencji badawczych, domów mediowych - zapowiada KRRiT .

 

Jak poinformował Olszewski, we wrześniu rozpoczną się testy laboratoryjne technologii, w grudniu ma być ogłoszony przetarg na wybór firmy badawczej. Pierwsze wyniki badań mają być znane w połowie 2019 roku.

 

polsatnews.pl

dro/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze