"Chcemy, aby nauka była bliżej ludzi". Naukobus znów ruszy w Polskę

Polska

- Jedną rzeczą jest to, co wymyślą i co odkryją naukowcy, ale drugą rzeczą jest to, aby ta nauka była bliżej ludzi. To jest naszym celem – powiedział w Polsat News Piotr Müller, dyrektor Biura Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dodał, że resort prowadzi trzy kluczowe programy w zakresie społecznej odpowiedzialności nauki: Uniwersytet Młodego Odkrywcy, Uniwersytet Trzeciego Wieku i Naukobus.

- Naukobus to, mówiąc w skrócie, 15 mobilnych stacji badawczych, które przyjeżdżają do szkół i pokazują poszczególne zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne, w bardzo atrakcyjny sposób - powiedział Müller w rozmowie z Joanną Górską.

Projekt Naukobusa ministerstwo realizuje wspólnie z Centrum Nauki Kopernik. - Doszliśmy do wniosku, że najlepsze efekty będą wtedy, kiedy w przyjazd Naukobusa do szkoły zaangażujemy całą lokalną społeczność. My jeździmy zazwyczaj do małych szkół, do miejscowości, które mają poniżej 130 tysięcy mieszkańców. Przyjazd Naukobusa z Centrum Nauki Kopernik jest tam bardzo dużą atrakcją - podkreślił gość "Nowego dnia" w Polsat News.

W 2018 roku do Naukobusa dołączy Planetobus

Dodał, że przyjazd Naukobusa jest również doskonałą okazją, żeby pokazać w jaki sposób można zachęcić dzieci do nauki. - Jak uczyć w sposób interesujący, jak zaszczepić pasję nauki u dzieci i u dorosłych, bo tak naprawdę oczywiście szkoła wspomaga proces edukacyjny, ale ogromną rolę w tym procesie odgrywają rodzice. Właśnie w tym nadchodzącym roku chcielibyśmy zaangażować rodziców i pokazać w jaki sposób dzieci powinny się uczyć i w jaki sposób zarażać je pasją - powiedział Müller.

Dyrektor Biura Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zapowiedział, że w 2018 roku zostanie uruchomiony drugi Naukobus, który został roboczo nazwany Planetobusem. - Jest to mobilne planetarium, czyli wielka dmuchana kopuła, pod którą mieści się około 40-50 osób i dzieci będą mogły uczestniczyć w pokazie astronomicznym, dokładnie takim jak w planetarium w Toruniu czy w Warszawie - sprecyzował.

Müller dodał, że resort nauki chce, aby "z roku na rok coraz więcej Naukobusów jeździło po Polsce". - Przy jednoczesnym zapewnieniu dużej jakości obsługi tych szkół. To będzie przynosiło efekty w postaci dobrych naukowców w przyszłości, taką mam nadzieję - powiedział gość Polsat News.

Szkoły mogą zgłaszać się do projektu Naukobusa, wypełniając wniosek na stronie internetowej. - Zgłoszeń jest bardzo dużo, więc nie możemy obiecać, że każda szkoła będzie mogła wziąć udział w tym programie, ale staramy się robić to tak, aby ten Naukobus pojawiał się w Polsce w miarę równomiernie - podkreślił Müller.

Uniwersytet Młodego Odkrywcy

Przedstawiciel ministerstwa przypomniał również, że do końca stycznia można aplikować do innego programu - Uniwersytet Młodego Odkrywcy.

- Ten program jest przeznaczony dla szerszego grona. Uczelnie mogą aplikować, żeby tworzyć takie uniwersytety dla dzieci, razem z organizacjami pozarządowymi. W tym roku już były takie inicjatywy – ponad 40 miejsc, w których dzieci miały zajęcia bezpośrednio na uczelni, w laboratoriach, z których korzystają naukowcy - powiedział Müller.

- Jest 20 milionów złotych do zaangażowania w tego typu inicjatywy. To jest kolejna rzecz, w którą mogą się włączyć także starsze dzieci - dodał.

Polsat News, polsatnews.pl