Bliżej leku na łysienie - ogłosili koreańscy naukowcy. Trwają testy na zwierzętach

Pixabay

Zespół badawczy pod kierownictwem profesora Choi Kang-Yeola z Uniwersytetu Yonsei w Seulu ogłosił, że opracował substancję biochemiczną, która może zapobiegać wypadaniu włosów, ale także pobudza wytwarzanie nowych mieszków włosowych.

U podłoża ewentualnego sukcesu stało inne odkrycie - stwierdzono, że białko o nazwie CXXC5, które w dużych ilościach występuje u osób łysiejących, niekorzystnie wpływa na gojenie się ran na głowie i na mieszki włosowe.

Badacze, pracując na ludzkich komórkach mieszków włosowych, udowodnili, że CXXC5 "zabija" je i uniemożliwia regenerację. Nowa substancja biochemiczna PTD-DBM ma pomóc prawidłowo rosnąć i regenerować się mieszkom.

Pozytywne reakcje odnotowano po 28 dniach aplikowania substancji. Okazało się, że nowe włosy rosły szybciej.

Przewaga nad dotychczasowymi metodami leczenia

Dziennik Business Korea, który opublikował informacje o odkryciu, zwraca uwagę, że istniejące dotychczas metody leczenia wypadania włosów nie działały na tych, którzy już stracili włosy, ponieważ tylko przyspieszają jedynie wzrostu włosów.

Naukowcy są przekonani, że nowy specyfik rozwiąże problem, bo wpłynie na regenerację mieszków włosowych.

Obecnie zespół przeprowadza eksperymenty na zwierzętach, aby dowiedzieć się, czy nowa substancja jest toksyczna, czy nie. Oznacza to więc, niestety, że może jeszcze upłynąć trochę czasu, zanim nowa metoda leczenia stanie się dostępna.

Odkrycie może oznaczać przełom w leczeniu

- Znaleźliśmy białko, które reguluje regenerację włosów, kontrolując funkcję białka. Oczekujemy, że nowa substancja przyczyni się do opracowania leku, który nie tylko leczy utratę włosów, ale także regeneruje uszkodzone tkanki skóry - powiedział prof. Choi Kang-Yeol z Yonsei University, jednej z najstarszych uczelni w Korei Południowej.

Odkrycie może oznaczać przełom w leczeniu łysienia androgenowego - cierpi na nie ponad 80 proc. mężczyzn mających problem z łysieniem, a ogólnie dotyczy ok. 95 proc. wszystkich przypadków łysienia.

Wyniki badania zostały opublikowane w najnowszym wydaniu czasopisma "Journal of Investigative Dermatology".

Business Korea, sciencealert.com