W tym roku wydamy nieco więcej na święta. Większość przeznaczonego na tę okazję budżetu pochłoną prezenty

Biznes

W tym roku Polacy zamierzają wydać średnio 882 zł na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi z okazji Bożego Narodzenia, to o 2 proc. więcej niż w 2016 r. - wynika z badań firmy doradczej Deloitte. Dodano, że na prezenty chcemy przeznaczyć więcej niż na jedzenie.

Firma doradcza Deloitte po raz dwudziesty przeprowadziła edycję międzynarodowego badania na temat zakupów świątecznych.

 

O 2 proc. więcej niż rok temu

 

"Polacy deklarują, że na tegoroczne wydatki związane z Bożym Narodzeniem przeznaczą o 2 proc. więcej niż rok temu. W 2017 roku suma, którą planują wydać na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi wyniesie średnio 882 zł (209 euro)" - wynika z badania "Zakupy świąteczne 2017". Dla porównania podano, że w 2016 r. choć Polacy deklarowali wydatki w wysokości średnio 1 tys. 121 zł, ostatecznie wydali mniej.

 

Średnia dla wszystkich ankietowanych krajów wyniosła 368 euro.

 

W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą więcej niż na jedzenie. Pierwsza kategoria pochłonie ok. 51 proc. bożonarodzeniowego budżetu (451 zł), a druga około 39 proc. (342 zł). Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 89 zł.

 

Najmniej z całej UE

 

"Spośród wszystkich ankietowanych krajów Polacy przewidują, że wydadzą najmniej. Oprócz nas równie oszczędni będą Holendrzy, którzy chcą wydać średnio niespełna 240 euro. Na drugim biegunie znajdują się Hiszpanie i Brytyjczycy, którzy zadeklarowali, że wydadzą odpowiednio 526 i 550 euro. W tym porównaniu trzeba brać jednak pod uwagę poziom PKB danego kraju, średnie dochody, siłę nabywczą, ale też tradycję świąteczną" - powiedziała, cytowana we wtorkowym komunikacie, Magdalena Jończak z Deloitte.

 

Badanie pokazało, że Polacy, po raz pierwszy od dwóch lat, pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Odsetek zadowolonych z niej ankietowanych wzrósł z 15,6 proc. w 2016 r. do 32,7 proc. w 2017 r. Również mieszkańcy Europy wyrażają mniejszy pesymizm w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród nich obecną sytuację gospodarczą najbardziej pozytywnie postrzegają Niemcy i Portugalczycy. Polacy równie optymistycznie myślą o sytuacji gospodarczej w przyszłości.

 

Książki wróciły na pozycję lidera

 

Jak podano, jeśli chodzi o prezenty, w tym roku, podobnie jak rok wcześniej, spodziewamy się otrzymać przede wszystkim kosmetyki, perfumy. Na podium znalazły się również książki i słodycze. Wśród mieszkańców badanych krajów nastąpiła zmiana oczekiwań, jeśli chodzi o wymarzone prezenty. Jako spełnienie marzeń coraz rzadziej wskazywane są pieniądze. W tym roku gotówka na pierwszym miejscu znalazła się tylko w Belgii, podczas gdy rok temu królowała w czterech z dziewięciu badanych krajów.

 

Poinformowano też, że najbliższych zamierzamy obdarować przede wszystkim książkami, które powróciły na pozycję lidera. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy (ubiegłoroczny zwycięzca) oraz słodycze. Książki królują w sześciu z dziesięciu badanych krajów. W pierwszej dziesiątce prezentów, którymi zamierzamy obdarować najbliższych po raz pierwszy znalazły się suplementy diety. Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe oraz książki. Z kolei najmłodszym w tym roku najchętniej kupimy zabawki kreatywne i artystyczne, które z pierwszego miejsca zepchnęły dotychczasowego lidera, czyli klocki. Na drugim miejscu znalazły się książki.

 

Coraz wcześniej zaczynamy przygotowania do świąt

 

Z badania wynika, że z roku na rok Polacy coraz wcześniej zaczynają przygotowania do świąt. 23 proc. badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a 39 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Prezenty kupią przede wszystkim w tradycyjnych lokalnych sklepach. W przypadku zakup multimediów, będzie to sklep internetowy.

 

Analiza Deloitte pokazała, że 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych, to o 5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w internecie. Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania.

 

Badanie online przeprowadzono w dniach 2-15 października br. wśród ponad 7,3 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia).

 

PAP

nro/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie