Ponad 70 procent Polaków kupiłoby auto elektryczne z dopłatą. Ale bez niej - tylko 12 procent

Biznes
Ponad 70 procent Polaków kupiłoby auto elektryczne z dopłatą. Ale bez niej - tylko 12 procent
commons.wikimedia.org/Morio/CC-BY-SA-3.0

W Polsce jest coraz więcej pojazdów z napędem alternatywnym. Jednak auta na prąd to w naszym kraju wciąż tylko 0,1 proc. wszystkich pojazdów. Problemem są koszty, które odstraszają prawie 60 proc. kierowców. Ponad połowa z nich nie kupi auta elektrycznego, bo obawia się, że ze względu na zbyt małą liczbę punktów ładowania i niewystarczający zasięg mogą nie dojechać do celu.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zbadało, że 70,6 proc. Polaków do zakupu auta typu plug-in czyli całkowicie elektrycznego lub hybrydowego przekonałoby dofinansowanie w ramach ogólnodostępnych programów dopłat - poinformował portal rynekinfrastruktury.pl.

 

Nieprzekonani ze względu na pieniądze

 

Nieco mniej kierowców (41,1 proc.) mogłyby przekonać do nabycia takiego pojazdu ulgi podatkowe przy zakupie.

 

Z badania przeprowadzonego w maju przez SW Research na zlecenie PSPA wynika, że m.in. z tych powodów tylko nieliczni Polacy realnie rozważają zakup samochodu elektrycznego.

 

12 proc. badanych kierowców planuje zakup pojazdu elektrycznego w najbliższym czasie, a 31,5 proc. - wciąż nad jego nabyciem się zastanawia.

 

Prawie 38 proc. Polaków w ogóle nie bierze pod uwagę nabycia samochodu elektrycznego. Odstraszają ich przede wszystkim wysokie koszty zakupu takiego pojazdu (57,3 proc.) oraz ograniczona liczba punktów ładowania (47,4 proc.). Niemal jedna trzecia kierowców obawia się że zasięg takiego pojazdu jest zbyt ograniczony (29,8 proc.).

 

Za mało ogólnodostępnych wtyczek

 

W Polsce jest 305 punktów ładowania, z czego najwięcej w Warszawie. Jednak wedle zapowiedzi resortu, do 2020 r. ma powstać już 400 szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych i 6 tys. publicznych punktów ładowania o normalnej mocy.

 

Nic dziwnego, że na polskim rynku wciąż jest bardzo mało aut elektrycznych i hybryd typu plug-in (0,1 proc.). Międzynarodowe stowarzyszenie European Automobile Manufacturers Association (ACEA) podało, że w ubiegłym roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano ponad 155 tys. takich pojazdów, a wzrost rok do roku sięgnął blisko 5 proc.

 

W 206 roku w Polsce kierowcy zarejestrowali 556 aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in. To więcej o 65-proc. niż w roku poprzednim. Z danych KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że łącznie w 2016 roku Polacy zarejestrowali 10,4 tys. samochodów z napędami alternatywnymi, a to oznacza wzrost o 76 proc. w stosunku do okresu poprzedniego.

 

polsatnews.pl, rynekinfrastruktury.pl

hlk/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze