Odnaleziono skamieniałości mające 500 mln lat. "Rzucają nowe światło na ewolucję"

University of Manchester

Grupa międzynarodowych paleontologów odkryła pozostałości po jednych z pierwszych organizmów, które posiadły zdolność do poruszania się. Skamieniałości śladowe znaleziono na wykopaliskach prowadzonych w zachodniej Brazylii. Naukowcy szacują, że organizmy, które zostawiły po sobie "ślad" żyły ponad 500 mln lat temu.

- To niezwykle ekscytujące znalezisko ze względu na wiek skał - powiedział dr Russell Garwood z uniwersytetu w Manchesterze. Według naukowca odnalezione fragmenty pochodzą z przełomu er - neoproterozoiku i paleozoiku.

Na powierzchni skamielin są ślady - pozostałości po pierwszych przedstawicielach fauny. Makroskopowe wielokomórkowce to najstarsze znane organizmy wielokomórkowe. Naukowcy uważają, że ślady pozostawiły zwierzęta przypominające dzisiejsze nicienie. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że organizm ten był w stanie się przemieszczać.

Tuż przed "eksplozją"

Wielokomórkowiec, który pozostawił swój "odcisk", żył tuż przed "kambryjską eksplozją ewolucyjną", podczas której pojawiło się wiele bardziej złożonych organizmów.

Naukowcy podkreślają, że gdyby udało się odnaleźć inne pozostałości z tego okresu, byliby w stanie opracować pełniejszy obraz tego,  w jaki sposób funkcjonowały organizmy sprzed pół miliarda lat.

- Nasze odkrycie może przyczynić się do wypełnienia białej plamy na kartach wczesnej ewolucji - powiedział Luke Parry z Uniwersytetu w Bristolu.

The University of Manchester