UOKiK: Pneumolanu nie można reklamować zwrotem sugerującym, że ma właściwości lecznicze i zapobiega chorobom
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę reklamy suplementów diety Pneumolan i Pneumolan Plus. Urząd zobowiązał producenta do usunięcia z reklam zwrotów sugerujących, że produkty te mają właściwości lecznicze i zapobiegają chorobom. Spółka musi również wydrukować, na swój koszt, plakaty i poradnik na temat właściwości suplementów diety. Materiały mają się znaleźć w 2500 aptek.
Postępowanie przeciwko producentowi suplementów - Walmark w Sosnowcu - zostało wszczęte w kwietniu 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził reklamy produktów Pneumolan oraz Pneumolan Plus.
Znikną hasła, m.in. "Sprawdzone przez miliony mam"
Wątpliwości urzędu wzbudziło m.in. to, że reklamy mogły sugerować, że te środki spożywcze leczą i zapobiegają chorobom. Mogą o tym świadczyć sformułowania, np.: "Zdrowe oddychanie po Pneumolanie", "Podwójne działanie oczyszcza nos, zatoki, wspomaga oskrzela", "Sprawdzone przez miliony mam", "Pneumolan ma specjalny skład, który skutecznie oczyszcza nos i zatoki", "Na trudniejsze sytuacje lekarz polecił Pneumolan Plus, który dodatkowo wspiera oskrzela".
Spółka Walmark zobowiązała się do zmiany kwestionowanych przez Urząd praktyk i usunięcia ich skutków. Walmark przestanie używać w swoich reklamach sformułowań, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując właściwości lecznicze swoich preparatów.
Ponadto spółka zobowiązała się do wydrukowania, na swój koszt, plakatów i poradników na temat właściwości suplementów diety. Materiały te spółka ma umieścić w 2500 aptek na terenie całej Polski. Opublikuje również treść decyzji urzędu na swojej stronie internetowej. Szczegóły zobowiązania można znaleźć w decyzji na stronie UOKiK.
Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom
UOKiK monitoruje reklamy suplementów diety. W toku są trzy postępowania: dwa przeciwko Aflofarm Farmacja Polska (urząd sprawdza reklamy suplementów diety: Magmisie, RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior) oraz Logihub (reklamy produktu Green Magma).
Na początku 2017 r. UOKIK wydał decyzję ws. Olimp Laboratories. Spółka uniknęła kary finansowej, ponieważ zobowiązała się do tego, że usunie skutki nieuczciwej reklamy. Na własny koszt wyemitowała w radiu komunikaty o tym, że mogła wprowadzać w błąd w reklamach Chela Mag B6.
Urząd przypomina, że suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi. Ich celem jest uzupełnienie normalnej diety. W związku z tym przypisywanie im właściwości leczniczych w reklamie jest bezprawne.
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze