Dwa nowe lodołamacze pełnomorskie dla Szczecina i Gdyni

Biznes
Dwa nowe lodołamacze pełnomorskie dla Szczecina i Gdyni
Yarl/Wikimedia Commons/CC-BY-SA-2.0
Port w Szczecinie. Zdjęcie ilustracyjne

Urzędy morskie w Szczecinie i Gdyni otrzymają dwa nowe statki wielozadaniowe. W poniedziałek w Szczecinie podpisano umowę na unijne dofinansowanie budowy dwóch specjalistycznych jednostek. Wartość całego przedsięwzięcia to 240 mln zł.

Zakup statków to jeden z elementów budowy systemu poprawiającego dostępność polskich portów od strony morza, a także wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego - poinformowało ministerstwo rozwoju.

 

Te dwie bardzo nowoczesne jednostki będą pracowały na Bałtyku i podniosą konkurencyjność i prestiż naszych portów - powiedział dziennikarzom wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.

 

Dofinansowanie unijne

 

Z kolei podsekretarz w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski podkreślał, że urzędy morskie, dla których budowane będą dwie specjalistyczne jednostki, będą beneficjentami ustawy stoczniowej przyjętej przez rząd w ubiegłym roku.

 

Statki będą wykorzystywane na obszarach podległych urzędom morskim w Szczecinie i Gdyni.

 

Koszt całego projektu to 240 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 204 mln zł - wynika z informacji Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jednostki powinny gotowe do czerwca 2020 r.

 

Podstawową funkcją tych jednostek będzie funkcja lodołamacza pełnomorskiego, ale będą one mogły wykonywać szereg innych prac - powiedziała Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie.

 

Do transportu i obsługi

 

W codziennej eksploatacji będą wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, do holowania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych - dodała Wieczorek.

 

Zgodnie z założeniami jednostki mają mieć od 60 do 65 metrów długości i od 12 do 15 metrów szerokości. Przewidywane zanurzenie to około 3,5 metra - maksymalnie do 4 metrów. Załogę ma tworzyć sześć osób, natomiast mają one być zdolne do zabrania ponadto 14 osób personelu specjalistycznego.

 

PAP

 

mta/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze