Wybudują tunel pod metrem. Powstaje kolejny odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy

Biznes
Wybudują tunel pod metrem. Powstaje kolejny odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy
gddkia.gov.pl
Cieżki sprzęt rozpoczął już wykopy, w których w przyszłości powstanie tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. Będzie przebiegać pod istniejącą pierwszą linią metra.

Na warszawskim Ursynowie ruszyły prace przy budowie tunelu obwodnicy, która przejdzie pod pierwszą linią metra. Będzie tamtędy przebiegać trasa ekspresowa S2, która w przyszłości ma stać się częścią kompletnej autostradowej obwodnicy Warszawy i połączyć węzły "Puławska" i "Lubelska".

W ramach realizacji tego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy ma powstać w sumie 18,45 kilometra drogi ekspresowej z dwoma jezdniami, które będą mieć po trzy pasy ruchu. Trasa prowadzić będzie przez tunel pod Ursynowem, nowy most na Wiśle oraz przez estakady poprowadzone nad terenami Mazowieckiego Parku krajobrazowego.

 

Inwestycja już przygotowana

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w alei Komisji Edukacji Narodowej na Ursynowie, gdzie ruch został przełożony na jezdnię zastepczą, w ciągu miesiąca wykonano pierwszy i drugi etap przebudowy magistrali gazowej średniego i niskiego ciśnienia. Zmieniony został przebieg rur o przekrojach ponad 300 milimetrów na odcinku ponad 300 metrów.

 

Rozebrano także 3500 metrów kwadratowych nawierzchni drogowych, usunięto 2000 metrów sześciennych gruntu.

 

Rozebrane zostały budynki myjni samochodowej, przygotowano drogi technologiczne i platformy dla sprzętu budowlanego, który właśnie rozpoczął prace.

 

Zaczynają kopać tunel

 

Pierwsze roboty objęły wykonanie obudowy wykopu w okolicy tunelu pierwszej linii metra w technologii tzw. ścianki berlińskiej. Polegają one na umieszczeniu w gruncie profili stalowych, a następnie w miarę postępu prac, uzupełnianiu przestrzeni pomiędzy nimi drewnianymi belkami, które stanowić będą osłony dla przyszłego wykopu - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Warszawa.

 

W najbliższym czasie rozpocznie się przygotowywaniem do budowy ścian szczelinowych. Na początku będą one podporami tunelu metra, a w przyszłości staną się ścianami zewnętrznymi i nośnymi podziemnej trasy szybkiego ruchu.

 

Dzięki tej budowie sieć warszawskich dróg miejskich zostanie powiązana z istniejącą autostradą A-2 na węźle "Konotopa" i planowaną autostradą A2, która będzie przebiegac przez węzeł "Lubelska" oraz z innymi drogami krajowymi.

 

Oszczędzą bazarek, zrobią parking

 

Część terenu, który wykonawca pozyskał na potrzeby zaplecza budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w sąsiedztwie Parku im. Cichociemnych u zbiegu ulic Pileckiego i Płaskowickiej, przeznaczona zostanie na zastępcze miejsca parkingowe dla mieszkańców os. Kazury.

 

Mieszkańcy tego osiedla na czas budowy stracą bowiem parkingi położone w pasie zieleni na południe od ul. Płaskowickiej. Będzie tamtędy przebiegać tunel trasy S2.

 

Na prośbę mieszkańców wykonawca tak poprowadzi prace, aby tzw. "Bazarek na Dołku" mógł funkcjonować do końca czerwca.

 

Umowy z wykonawcami tego odcinka POW zostały podpisane 11 grudnia 2015 r. Projekt realizowany jest w systemie "projektuj i buduj" w trzech częściach. Mieszkańców Ursynowa czeka wiele miesięcy utrudnień. Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji to trzeci kwartał 2020 roku.

 

Korzyści dla Ursynowa i Warszawy

 

Jednak według GDDKiA w zamian południe Warszawy uzyska wiele korzyści. Powstanie m.in. wygodne połączenie tego rejonu stolicy z innymi dzielnicami miasta. Będzie także możliwość łatwego dojazdu na główne krajowe szlaki komunikacyjne. Skróci się czas podróży, a z ulic lokalnych zniknie ruch tranzytowy. Zmniejszyć się ma emisja spalin.

 

Wartość całego projektu to 2,51 mld zł.

 

polsatnews.pl

hlk/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze