Najbezpieczniej podróżować transportem zbiorowym, ale najwięcej wypadków - w drodze na przystanki

Polska
Najbezpieczniej podróżować transportem zbiorowym, ale najwięcej wypadków - w drodze na przystanki
pixabay.com/public domain

Transport zbiorowy jest najbezpieczniejszą formą podróżowania; w miastach najwięcej wypadków wśród pasażerów zdarza się w drodze na przystanki - mówiono na konferencji "Bezpieczeństwo pasażerów w transporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych".

Dlatego - ich zdaniem - ważną rolę odgrywa edukacja zarówno pieszych, jak i kierowców, dotycząca bezpiecznego poruszania się na drogach.

 

- Z danych dotyczących wypadków drogowych w całej Unii Europejskiej wynika, że podróżowanie transportem publicznym jest jedną z najbezpieczniejszych form podróżowania. Problem jest w zasadzie marginalny, jeśli chodzi o podróżowanie autobusami. W całej Europie tylko 0,4 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych w wpadkach komunikacyjnych to pasażerowie autobusów i 0,8 proc. osób ciężko rannych - mówiła Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego. - W Polsce to też marginalny problem. Rocznie około 10-11 osób ginie pośród pasażerów autobusów. Większy problem stanowią wypadki z udziałem autobusów. Autobus jest duży, ciężki, ma dużą masę, dlatego gdy dochodzi do jego wypadku z innymi użytkownikami dróg, skutki są ciężkie - dodała.

 

"Jesteśmy skłonni bardziej ryzykować, gdy widzimy odjeżdżający z przystanku autobus"

 

Według niej, w ostatnich latach obserwuje się wzrost liczby ciężkich wypadków, czyli takich, których skutkiem są poważne obrażenia o pasażerów. - Niestety, liczba ciężko rannych pasażerów w autobusach rośnie i to zwłaszcza w autobusach komunikacji zbiorowej w Polsce, choć nadal jest niewielka na tle innych wypadków - zauważyła Zielińska. Według niej, bierze się to stąd, że coraz więcej kierowców jeździ bardzo szybko, dotyczy to wszystkich: zarówno kierowców jeżdżących własnymi samochodami, jak i kierowców autobusów. Jak mówiła, do wypadków autobusów i z udziałem autobusów dochodzi najczęściej tam, gdzie kierowcy mogą jechać szybko, czyli na drogach poza obszarami zabudowanymi, poza skrzyżowaniami - na prostych obcinkach drogi oraz w nocy.

 

Na kwestie związane z bezpieczeństwem pasażerów w transporcie zbiorowym w miastach zwracał uwagę zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie Łukasz Franek. Z badań, które prowadził na Politechnice Krakowskiej, wynika, że najwięcej wypadków pasażerów komunikacji zbiorowej zdarza się nie wtedy, gdy są oni wewnątrz pojazdu, ale wtedy, gdy są jeszcze pieszymi i zmierzają do autobusu lub tramwaju. - Takie newralgiczne punkty to są przejścia dla pieszych, szczególnie (...) przy przystankach autobusowych lub tramwajowych - powiedział. - Jesteśmy skłonni bardziej ryzykować, gdy widzimy odjeżdżający z przystanku autobus lub tramwaj - zauważył.

 

Spada liczba wypadków z udziałem tramwajów

 

Dlatego, jego zdaniem, bardzo ważna jest organizacja ruchu obok przystanku oraz prędkość samochodów w tym miejscu. - Chyba nie ma miejsca na świecie, gdzie piesi w pełni dostosowują się do przepisów ruchu drogowego. Jeśli tak się dzieje i dochodzi do sytuacji niebezpiecznej, niska prędkość pojazdu w tym obszarze gwarantuje, że przeżyją - zaznaczył.

 

Przedstawiciele Spółki Tramwaje Warszawskie podnosili zaś kwestię edukacji na temat bezpiecznego poruszania się. - Na tę chwilę można powiedzieć, że podróżowanie tramwajami jest w Warszawie bezpieczne. Liczba zdarzeń z udziałem tramwajów, a tym bardziej pasażerów tramwajów, spada. Można śmiało wybierać transport publiczny jako jeden z najbezpieczniejszych środków transportu na terenie aglomeracji warszawskiej - zapewniał Marcin Kozoń z Biura Nadzoru Ruchu TW.

 

Jak mówił, by jeszcze bardziej ograniczyć liczbę wypadków, postawiono z jednej strony na szkolenia i doskonalenie motorniczych, z drugiej - na edukację wśród dzieci i młodzieży oraz kampanie edukacyjne skierowane do dorosłych; prowadzone są one od 2009 r. - W okres samodzielnego podróżowania po mieście wchodzą kolejne roczniki dzieci i młodzieży edukowane przez nas na temat bezpiecznego poruszania się. Widzimy tego efekty - powiedział.

 

Kozoń zaznaczył, że edukacja to nie wszystkie działania, jakie Tramwaje Warszawskie podejmują na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Podczas remontów i modernizacji prowadzone są prace zmierzające wyeliminowania miejsc, gdzie dochodzi do wypadków, np. przy przejściach do przystanków.

 

Pod patronatem pierwszej damy

 

Honorowy nad konferencją zorganizowaną przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego objęła pierwsza dama Agata Kornhauser-Duda.

 

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego jest organizacją non-profit, afiliowaną przy Global Road Safety Partnership (GRSP) w Genewie, międzynarodowej organizacji pracującej na rzecz trwałego ograniczenia liczby wypadków drogowych w krajach przechodzących proces transformacji.

 

Konferencja "Bezpieczeństwo pasażerów w transporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych" towarzyszy ll. Międzynarodowym Targom Transportu Publicznego Warsaw Bus Innowacje w Transporcie Publicznym oraz Międzynarodowym Targom Spedycji, Transportu i Logistyki, które odbywają się w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo w podwarszawskim Nadarzynie.

 

Z myślą o edukacji uczniów z warszawskich i podwarszawskich szkół przygotowano na terenie targów Miasteczko Bezpieczeństwa, gdzie przy użyciu symulatorów i gier prezentowane są informacje nt. zagrożeń związanych z ruchem autobusów i aut ciężarowych oraz zasady bezpiecznego podróżowania.

 

 

 

pam/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie