Jedna trzecia Polaków czyta pobieżnie umowy, które podpisuje

Biznes
Jedna trzecia Polaków czyta pobieżnie umowy, które podpisuje
pixabay/Unsplash/Public Domain/

Co dwudziesty Polak w ogóle nie przeczytał umowy, która podpisywał. 60 proc. osób, które w ostatnim czasie zawarły transakcję wymagającą podpisania umowy, zadeklarowało, że zapoznało się dokładnie z jej treścią - wynika z badania, które powstało przy okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca.

Z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie firm AXA i Provident wynika, że dla prawie 30 proc. pytanych Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści.


Dla niemal połowy powodem nieprzeczytania umowy było zaufanie do firmy, z którą była zawierana. Respondenci podkreślali, że była to wielka, dobrze znana firma lub dostawca, z którym mieli już wcześniej do czynienia. Ponad jedna czwarta respondentów nie zapoznała się z umową z powodu braku czasu, zaś 13 proc. narzekało na to, że umowa była trudna i niezrozumiała.


5 proc. w ogóle nie przeczytało tego co podpisywało - wynika z raportu.

 


Edukacja przede wszystkim


15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Jak wynika z badań PBS, Polacy wskazują, że potrzebują edukacji dotyczącej zagadnień konsumenckich, a ogromną rolę w upowszechnianiu tej wiedzy odgrywają media.


Prawie dwie trzecie (64 proc.) zapytanych uważa za ważne, aby dziennikarze zajmowali się tematyką konsumencką, a 42 proc. dobrze ocenia ich pracę. Prawie połowa respondentów wskazała, że w pierwszej kolejności to media powinny zajmować się przekazywaniem informacji, które dotyczą tematyki finansów.

 

Badani respondenci chcieliby także, aby w mediach obecna była tematyka z zakresu usług medycznych, ubezpieczeń i telekomunikacji.


UOKiK przypomina o prawach seniorów


Przy okazji Światowego Dnia Konsumenta Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał o nieuczciwych praktykach  skierowanych przeciwko osobom w starszym wieku.


- Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstsze nieprawidłowości dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, czyli podczas wizyty handlowca w domu konsumenta lub podczas prezentacji towarów. W 2016 roku wydaliśmy 13 decyzji, w których stwierdziliśmy niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością. Prowadzimy obecnie 14 kolejnych postępowań - powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.


W przypadku wizyt w domach najczęściej naruszają prawo firmy, które sprzedają usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej. Nieprawidłowości dotyczą również energii elektrycznej i gazu.

 

Przedstawiciel mija się z prawdą


Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Przedstawiciele  handlowi twierdzą, że reprezentują dotychczasowego operatora. Jednak w rzeczywistości konsument podpisuje umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za zerwanie kontraktu.


Niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w przesyłanych konsumentom zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym czasie 14 dni.


Skargi seniorów


Starsi konsumenci skarżą się również na zbyt małą czcionkę w umowach oraz ich skomplikowany język. Proponowane im kontrakty zawierają również szereg odniesień do innych dokumentów, np. regulaminów, cenników, tabel opłat, które trzeba przeczytać. 


Seniorzy sygnalizują brak dostosowania oferty przedsiębiorców do ich potrzeb. Przede wszystkim chodzi o sprzedaż im usług, z których nie korzystają - np. różnego rodzaju usługi związane z dostępem do internetu.


Zgłaszanym problemem są również agresywne działania windykacyjne, które przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.

 

Święto konsumenta ma uczyć

 

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Początki tej inicjatywy sięgają roku 1962, w którym ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych John Kennedy wygłosił słynne przemówienie, w którym odniósł się do ustawy o ochronie praw konsumenta.


Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji. To wtedy również padło słynne stwierdzenie "Konsumenci to my wszyscy". W Polsce po raz pierwszy obchodzono to święto w 2000 roku.

 

polsatnews.pl; infografika: Provident

ptw/hlk/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie