Wypadek Macierewicza. "Krew kierowcy samochodu szefa MON zbadano po 3 godzinach"

Polska
Wypadek Macierewicza. "Krew kierowcy samochodu szefa MON zbadano po 3 godzinach"
Polsat News

Krew kierowcy Antoniego Macierewicza zbadano na obecność alkoholu po ok. 3 godz. od kolizji pod Toruniem - podał szef Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej płk Sławomir Tęcza. Jak mówił, nie wie czemu kierowca szefa MON oddalił się z miejsca kolizji. Zaznaczył, że nie podlega on rozkazom ŻW.

W środę posłowie komisji administracji i spraw wewnętrznych oraz komisji obrony narodowej wysłuchali informacji szefów MSWiA i MON oraz szefów podległych im służb odpowiedzialnych za ochronę najważniejszych osób w państwie; chodzi o sytuację w Biurze Ochrony Rządu i oddziale specjalnym Żandarmerii Wojskowej. W ostatnich tygodniach doszło do dwóch incydentów drogowych z udziałem funkcjonariuszy tych formacji i ochranianych przez nich polityków.

 

Rozpoczęte po południu posiedzenie komisji zostało przerwane na kilka godzin z powodu prac innych sejmowych komisji w tej samej sali. Posiedzenie dokończono po godz. 18.30.

 

Nie badano krwi na miejscu

 

Posłowie połączonych komisji pytali kierownictwo MON i ŻW o Kazimierza Bartosika - kierowcę, który 25 stycznia wiózł Antoniego Macierewicza, gdy doszło do kolizji pod Toruniem. - Nie jestem właściwy, by odpowiedzieć, dlaczego się oddalił, co nim kierowało, na pewno takiego polecenia nie mógł dostać od dowódcy zabezpieczenia ochronnego - powiedział płk Tęcza. Dodał, że jedyną osobą ewakuowaną po wypadku i przewiezioną dalej innym autem był szef MON.

 

Poinformował, że ŻW w ramach pomocy prawnej udzielanej prokuraturze "doprowadziła pana Kazimierza do lekarza" w celu sprawdzenia krwi na zawartość alkoholu. Krew pobrano w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie.

 

Jak powiedział, badanie krwi odbyło się "do trzech godzin" po zdarzeniu. Wyjaśnił, że żandarmeria może jedynie sprawdzić zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, dlatego nie badała krwi na miejscu. Poinformował także, że samochód prowadzony przez Kazimierza Bartosika należy do ŻW, ale został oddelegowany - obok kilku innych pojazdów - do SKW.

 

Ochrona "nadużywana na pokaz, nie przez zagrożenie"

 

Czesław Mroczek (PO) wyraził zdziwienie, że w kolumnie ŻW może jeździć kierowca, który nie należy do tej formacji, nie ćwiczy z żołnierzami Oddziału Specjalnego Żandarmerii ani nie podlega rozkazom. - Albo jest pełna ochrona, albo minister zdejmuje ochronę; co ciekawe dowiadujemy się, że musicie współpracować z wieloma panami Kazimierzami - mówił Mroczek.

 

- Stworzyliście taki system (...), który nie jest systemem bezpieczeństwa, lecz stał się atrybutem władzy - zwrócił się do przedstawicieli rządu zarzucając, że ochrona jest nadużywana "na pokaz, nie przez zagrożenie".

 

Przelot śmigłowcem i ochrona premier Szydło

 

Marcin Kierwiński (PO) w związku z wypadkiem premier Beaty Szydło 10 lutego w Oświęcimiu pytał o ochronę BOR w trakcie transportu premier przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe do Warszawy.

 

- Wiemy, że na pokład śmigłowca LPR nie mógł wejść oficer BOR. Kto zapewniał ochronę pani premier pod czas tego przelotu z Oświęcimia do Warszawy? Kto zapewniał ochronę tego śmigłowca w momencie lądowania na tankowanie? Bo takie międzylądowanie miało miejsce w miejscowości Masłów - powiedział Kierwiński.

 

Poseł pytał, czy BOR zabezpieczał teren gdzie lądował na tankowanie śmigłowiec. - Czy ten teren został w odpowiedni sposób sprawdzony? Czy pani premier Szydło w trakcie tankowania była w śmigłowcu czy poza nim? Jeśli była poza śmigłowcem to, kto ją ochraniał, czy byli tam funkcjonariusze BOR? - pytał Kierwiński. Polityk chciał też wiedzieć, czy BOR sprawdziłśmigłowiec LPR przed transportem Beaty Szydło.

 

"Koordynowano lotniska i lądowiska"

 

Pełniący obowiązki szefa BOR płk Tomasz Kędzierski poinformował, że w związku z wypadkiem premier Szydło to BOR koordynowało wszystkie działania, "jak i koordynowało lotniska i lądowiska a także cały przelot do Warszawy".

 

Jak podkreślił w związku z tym, że była to sytuacja i stan wyższej konieczności, to zakres działań, ich formy i cała organizacja ochrony była realizowana przez "dodatkową procedurę poufną". - W związku z tym, o tej procedurze i o wszystkich czynnościach mówić nie mogę na posiedzeniu jawnym komisji - dodał Kędzierski.

 

Płk Dariusz Bielas z Biura Ochrony Rządu dodał, że BOR ma podpisane porozumienia o współpracy m.in. z LPR. "Lądowisko w Kielcach było zabezpieczone, śmigłowiec był sprawdzony przez BOR. Czynności były realizowane w porozumieniu z LPR, policją i Strażą Pożarną. Gwarantuję, że było to zabezpieczone należycie" - dodał Bielas. Posłowie pytali także, czy BOR używa videorejestratorów. Bielas poinformował, że Biuro nie używa tego typu urządzeń.

 

PAP

mr/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie