Polacy kupują na wyprzedażach w stacjonarnych sklepach. "Czarny piątek" i "cyber Monday" ich nie zachęciły
Prawie 70 proc. Polaków poszło na wyprzedażowe zakupy do tradycyjnych stacjonarnych sklepów. Jedna trzecia kupowała w internecie. Mniej niż 7 proc. zdecydowało się na zrobienie zakupów w "czarny piątek", a jeszcze mniejsze zainteresowanie wzbudził "cyfrowy poniedziałek", w ramach którego zakupy zrobiło niecałe 2 proc. badanych - wynika z raportu firmy doradczej KPMG.
Według raportu Polacy wyraźnie chętniej poszli do sklepów skuszeni promocyjnymi cenami. W tradycyjnych sklepach zakupy robi bowiem w czasie poza promocją 57,3 proc. klientów , a w trakcie wyprzedaży 69,6 proc. Odwrotnie w sklepach internetowych; poza promocja kupuje w nich 42,7 proc. , a w czasie wyprzedaży 30,4 proc.
Dość dużą popularnością cieszył się jedynie Dzień Darmowej Dostawy, podczas którego ok. 19 proc. badanych zrobiło w internecie zakupy.
"Trudno wyróżnić jakąś charakterystyczną grupę łowców okazji, gdyż z obniżek korzystają wszyscy - kobiety i mężczyźni, mniej lub bardziej zamożni, mieszkańcy wsi, mniejszych i większych miast. KPMG zaobserwowało nieco większą skłonność do zakupów w trakcie promocji jedynie wśród klientów w wieku 25-34 lata. Z natury są to osoby najbardziej biegłe w adaptowaniu nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych, dzięki czemu mają praktycznie nieograniczony dostęp do informacji o najkorzystniejszych ofertach" – zauważyli autorzy raportu.
Buty, kosmetyki, ubrania
Największą popularnością w trakcie przecen cieszyło się obuwie - prawie 56 proc. skorzystało z promocyjnej oferty zakupu butów. W ramach promocji Polacy chętnie kupowali też odzież i bieliznę (44,5 proc i sp.), książki , płyty (43 proc.) oraz kosmetyki (36 proc.).
"Duży wpływ na atrakcyjność poszczególnych kategorii zakupowych w zakupach promocyjnych Polaków może mieć działalność globalnych sklepów online, które kuszą nas o wiele korzystniejszymi ofertami niż rodzimi sprzedawcy" - stwierdzili autorzy raportu.
Z raportu wynika, że Polacy na wyprzedażach kupują w sposób przemyślany. Jedynie ok. 14 proc. pytanych dokonało zakupu pod wpływem impulsu i atmosfery towarzyszącej zakupom. Zdecydowana większość klientów kupujących w czasie promocji (63 proc.) deklaruje, że planowało realizację tych zakupów w sposób przemyślany już wcześniej. Prawie 24 proc. uczestników promocji zdecydowało się na zakup z powodu korzystnej ceny. Nawet w czasie atrakcyjnych promocji tylko co trzeci decydował się na kupno nieplanowanych produktów, a niecałe 10 proc. konsumentów kupiło więcej niż 2 takie produkty.
W przypadku zakupów w sklepach internetowych Polacy często porównują ceny w internecie i sprawdzają dany produkt "w realu".
"43 proc. Polaków wchodzi na strony internetowe sprzedawców przed realizacją zakupu. Do najczęściej wykonywanych przed zakupem czynności należy też wizyta w sklepie stacjonarnym sprzedawcy i przetestowanie produktu na żywo oraz porównanie cen produktów w dedykowanym serwisie internetowym z porównywarką cenową" – stwierdzono w raporcie.
polsatnews.pl; infografika: KPMG
Czytaj więcej
Komentarze