"Metropolia śląska ma sens". Schetyna zapowiada, że PO poprze projekt ustawy, jeśli "będzie sensowny"
Platforma Obywatelska poprzez sensowny projekt ustawy metropolitalnej dla woj. śląskiego - zadeklarował w środę w Katowicach szef PO Grzegorz Schetyna. Jak dodał metropolia w woj. śląskim nie powinna być partyjna ani polityczna; powinna natomiast spełniać oczekiwania samorządowców.
Utworzenie związku wykonującego część zadań publicznych od lat postulują samorządy konurbacji katowickiej. Prace nad rządowym projektem ustawy o związku metropolitalnym dla woj. śląskiego Sejm rozpoczął w ostatni piątek.
Przedstawiający wówczas projekt wiceszef MSWiA Tomasz Zdzikot przyznał, że "w zasadniczej warstwie ustrojowej" bazuje on na rozwiązaniach obowiązującej wciąż ustawy o związkach metropolitalnych z 2015 r. - autorstwa PO. Akcentował jednak, że utworzenie na jej podstawie w regionie związku metropolitalnego nie było możliwe - ze względu na niektóre jej mankamenty.
"Ma sens, jeśli nie będzie partyjna"
Podczas środowego briefingu parlamentarzystów PO w Katowicach Schetyna podkreślił, że obecnie procedowany w Sejmie projekt "nie jest PiS-owski". Zaznaczył, że gdy wraz z późniejszym ministrem obrony Tomaszem Siemoniakiem, w latach 2007-2009 pracował w MSWiA, temat metropolii "był bardzo bliski". - Wtedy zaczynała się debata o metropolii - wskazał.
- Nie zdążyliśmy tego zrealizować od razu, ale dzisiaj to jest ważny krok. Metropolia śląska ma sens, jeżeli nie będzie partyjna, jeżeli nie będzie polityczna. Jeżeli będzie sensownym rozwiązaniem dla systemu, dla miast i zgodna z oczekiwaniem samorządów, to oczywiście tak - powiedział Schetyna pytany czy klub PO poprze obecny projekt.
- Dla nas to nie jest kwestia, kto będzie reprezentował posłów wnioskodawców, jeżeli ten projekt będzie sensowny. Jeżeli nie będzie, będziemy go poprawiać poprawkami. Metropolia, szczególnie metropolia śląska, ma po prostu sens - uznał lider Platformy.
Modyfikacja istniejącej ustawy
Przygotowany przez MSWiA i przedstawiony w pierwotnej wersji z końcem kwietnia ub. roku projekt ma zmodyfikować obowiązującą, przyjętą przez rząd PO-PSL i podpisaną przez prezydenta Andrzeja Dudę, ustawę z 2015 r. o charakterze uniwersalnym. Według rządu zawiera ona szereg wad.
Ustawa nie została wdrożona, ponieważ rząd nie przyjął wymaganych przez nią rozporządzeń. Zgodnie z jej założeniami metropolia miała powstać w regionie 1 stycznia 2017 r. Przedstawiciele rządu deklarują wolę, aby metropolia w woj. śląskim powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r.
Metropolia "będzie funkcjonowała tak, jak zaplanowała PO"
W środę współautor ustawy metropolitalnej PO poseł Marek Wójcik mówił w Katowicach, że dzięki "skopiowaniu jej zapisów" przez PiS metropolia "będzie funkcjonowała na Śląsku dokładnie tak, jak zaplanowała to Platforma Obywatelska". - To będzie również nasz sukces - podkreślił.
Poseł wyraził jednocześnie nadzieję, że PiS "nie będzie toczyło nadal gry na opóźnienie powstania metropolii na Śląsku", powtarzając formułowaną już opinię, że "z powodu niepotrzebnej, rocznej gry tematem metropolii region stracił 250 mln zł". (To szacunek kwoty, jaką rocznie ma dostawać związek metropolitarny jako swój udział w podatku dochodowym od osób fizycznych zamieszkałych na jego obszarze.)
- Przypomnę, że gdyby zrealizować pomysł samorządowców z 24 miast (taka liczba miast regionu rozpoczęła procedury tworzenia związku na gruncie dotychczasowej ustawy - red.), metropolia już funkcjonowałaby od 1 stycznia 2017 r., a na Śląsku pozostawałoby 250 mln zł więcej. Niestety z jakichś powodów ambicjonalnych PiS postanowił ponownie uchwalić niemalże obowiązujące przepisy. Dlatego uważamy, że PiS nie ma w tej sprawie czystego sumienia - dodał Wójcik.
Zrzeszenie gmin
Według projektu związek metropolitalny ma być zrzeszeniem gmin woj. śląskiego, charakteryzujących się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, położonych na obszarze spójnym pod względem przestrzennym, który zamieszkują co najmniej 2 mln mieszkańców.
Związek ma wykonywać zadania publiczne w zakresie: kształtowania ładu przestrzennego, rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru związku, planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej, metropolitalnych przewozów pasażerskich, współdziałania w ustalania przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku oraz promocji związku i jego obszaru.
W pierwszym czytaniu ideę projektu poparły największe kluby, opozycja zapowiedziała jednak poprawki, a także przyglądanie się szczegółowym rozwiązaniom. Projekt trafił do sejmowych komisji administracji i spraw wewnętrznych oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnej.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze