Lepsze warunki wypożyczania samochodów. Komisja Europejska o nowych regulacjach
Wiodące wypożyczalnie samochodów wprowadziły do swych praktyk handlowych zmiany zapewniające lepszą ochronę praw konsumentów - stwierdziła Komisja Europejska. Cena wynajmu będzie zawierać wszystkie obowiązkowe opłaty; umowy mają być napisane prostym językiem.
Według KE w ubiegłym roku do Europejskich Centrów Konsumenckich wpłynęło ponad 2 tys. skarg na wypożyczalnie samochodów. Klienci skarżyli się m.in., że w przypadku rezerwacji przez internet ostateczna cena była wyższa niż podana w chwili zawierania umowy.
W odpowiedzi na znaczny wzrost liczby skarg KE oraz krajowe urzędy ochrony konsumentów nawiązały współpracę z pięcioma wiodącymi wypożyczalniami samochodów, które działają w UE, aby zmienić nieuczciwe praktyki handlowe.
W efekcie - jak informuje KE - wypożyczalnie Avis, Europcar, Enterprise, Hertz i Sixt, na które przypada dwie trzecie wszystkich prywatnie wynajmowanych samochodów w UE, wprowadziły zmiany, dzięki którym ich praktyki handlowe są zgodne z unijnymi przepisami o ochronie konsumentów.
Cena z opłatami i prosty język
Zmiany te mają zapewniać, że łączna cena wynajmu samochodu będzie zawierać wszystkie obowiązkowe opłaty. Jeżeli na przykład zgodnie z przepisami danego państwa opony zimowe są obowiązkowe, ich cena będzie zawarta w cenie podstawowej.
Najważniejsze usługi związane z wynajmem samochodu mają być opisane prostym językiem. Konsumenci otrzymają jasne informacje np. na temat stanu licznika, zasad dotyczących paliwa, zasad anulowania rezerwacji, czy wymogu wniesienia kaucji.
Wypożyczalnie mają też udzielać jasnych informacji, co obejmuje ubezpieczenie zawarte w podstawowej cenie wynajmu, a także na temat ubezpieczenia dodatkowego, które nie jest obowiązkowe, ale w w przypadku szkody zmniejsza należność, jaką pokryć ma klient. Konsumenci zawsze będą mieli także do wyboru możliwość wynajęcia i zwrócenia samochodu z pełnym bakiem.
Procedury w przypadku szkody
W przypadku szkody mają obowiązywać jasne procedury kontroli pojazdu. Zanim wypożyczalnia pobierze opłatę za naprawę, klient będzie musiał otrzymać uzasadnienie i dowody, że szkoda zaistniała. Będzie także miał możliwość zakwestionowania szkody przed uiszczeniem opłaty.
"To ważny dzień dla europejskich konsumentów. Wraz z wypożyczalniami samochodów ciężko pracowaliśmy, aby zagwarantować, by w całej UE - bez względu na miejsce - można było wynająć samochód i liczyć na uczciwe traktowanie. Dziękuję krajowym organom ochrony konsumentów za świetną pracę, a przedsiębiorstwom wypożyczającym samochody za współpracę. Konsumenci w całej Europie mogą teraz korzystać ze swoich praw i z lepszej ochrony" - stwierdziła unijna komisarz sprawiedliwości i praw konsumentów Vera Jourova, cytowana w komunikacie KE.
PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze