11 grudnia z nowego dworca Łódź Fabryczna odjadą pierwsze pociągi
65 tys. metrów kwadratowych powierzchni, trzy poziomy, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami ponad 16 metrów pod ziemią, 24 schody ruchome, 14 wind, ponad 12 km torów oraz podziemny parking na niemal 1000 aut - tak w liczbach wygląda najnowocześniejszy w Polsce dworzec kolejowy Łódź Fabryczna.
Na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, a przede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała 5 lat.
Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy. 8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś na poziomie "zero" znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.
Powierzchnia - 6 boisk piłkarskich
Całkowita powierzchnia dworca w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co odpowiada powierzchni sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób.
Obiekt - jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK - jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. - Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść z każdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu, gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwaju wchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron - opisuje Joanna Kubiak z PKP PLK.
Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom niepełnosprawnym wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy.
Faza testów bezpieczeństwa
Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK Zdzisław Stoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, ale przede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.
- Najważniejsze testy będą związane z bezpieczeństwem obiektu, w których będą uczestniczyli strażacy i one umożliwią odbiór tego budynku - podkreślił Stoszek.
Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów i zbudowano 18 rozjazdów. Tory są bezpodsypkowe, co ma przyczynić się do tłumienia drgań, a na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do podziemnych warunków, rozwieszona została sztywna sieć trakcyjna.
Grafitowo i z muralami
Szkło, stal i kamień to przeważające elementy konstrukcji i wystroju nowego dworca, w którym dominuje kolor grafitowy i motyw trójkątów. Jak przyznają przedstawiciele PKP PLK, aby ożywić surowe wnętrza, powstało pięć kolorowych murali o łącznej powierzchni ok. 100 metrów kwadratowych, w tym cztery w dworcowych poczekalniach.
Przez nowy dworzec Łódź Fabryczna ma kursować ponad 100 pociągów na dobę. Jego budowa, w miejscu starego budynku stacji, rozpoczęła się w październiku 2011 r. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w lutym 2015 r.
Wartość inwestycji to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część realizowana przez miasto. Dofinansowana była ze środków unijnych. W przyszłości dworzec Łódź Fabryczna połączyć ma ze stacją Łódź Kaliska tunel średnicowy przebiegający pod centrum miasta. Wartość tej inwestycji szacowana jest także na ponad 1,7 mld zł.
PAP, polsatnews.pl; Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Czytaj więcej
Komentarze