Rynek dóbr luksusowych jest wart 222 mld dolarów. Znowu wzrósł
Wartość sprzedaży towarów luksusowych dla topowych 100 marek z tej branży wyniosła w ubiegłym roku 222 mld dol. W roku 2014 było to 214,2 mld dol. Rynek urósł o 3,6 proc., ale wzrost wyhamował - w 2014 roku wyniósł 8,2 proc. – podsumowała firma doradcza Deloitte.
Jak wynika z raportu, wciąż 91 proc. zakupów dóbr luksusowych odbywa się w sklepach stacjonarnych. Trzy czwarte firm obecnych w zestawieniu zanotowało wzrost sprzedaży, a 39 spółek miało wyższe przychody niż rok wcześniej. W przypadku 45 firm wynosiły one ponad miliard dolarów.
- Przychody ze sprzedaży osiągane przez stu największych producentów dóbr luksusowych na świecie w dalszym ciągu wykazują tendencję wzrostową, mimo licznych trudności o charakterze ekonomicznym. Widoczne są również rozbieżności w wynikach finansowych firm. Większa liczba graczy osiągnęła dwucyfrowe wzrosty i rentowność sprzedaży, czemu towarzyszyła jednocześnie rosnąca liczba spółek, których sprzedaż uległa równie dużym spadkom - stwierdziła ekspertka Deloitte Magdalena Jończak.
Luksus dla pokolenia Y
Autorzy raportu zwracają uwagę , że minęła właśnie połowa "dekady zmian" w branży dóbr luksusowych. Do tej pory ten runek rósł dzięki bogaceniu się chińskiej klasy średniej i wyższej, ale wraz z hamowaniem chińskiej gospodarki spadnie znaczenie tej grupy.
Szczególne znaczenie dla wzrostu tego sektora będą miały przede wszystkim zachowania konsumentów z pokolenia Y zwanego też pokoleniem Milenialsów (urodzeni w latach 1980-1995), którzy w porównaniu do innych pokoleń spędzają znacznie więcej czasu w internecie.
- Milenialsi są bardzo wymagający, a jednocześnie mówi się o nich, że najważniejsza jest dla nich równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, a to wiąże się z tym, że nie stawiają na pierwszym miejscu kariery zawodowej. Dla producentów dóbr luksusowych oznacza to tyle, że najważniejsza dla nich rosnąca grupa klientów może zarabiać mniej niż przedstawiciele innych generacji. Firmy z tego sektora muszą więc zabiegać ze zdwojoną siłą o klientów nie do końca lojalnych i nieprzywiązujących się do konkretnych marek - oceniła Magdalena Jończak.
Milenialsi są też grupą, która coraz więcej podróżuje. Tymczasem 40 proc. przychodów ze sprzedaży produktów luksusowych stanowią wydatki zagranicznych turystów. W samych tylko Chinach mieszka 400 mln osób z tego pokolenia.
Luksusowe produkty wciąż włoskie i francuskie
Najwięcej topowych marek luksusowych pochodzi z Włoch. W pierwszej 100 znalazło się ich aż 29. Natomiast pod względem udziałów rynkowych dominują marki francuskie.
W zestawieniu według branż dominują marki uniwersalne, które nie skupiają się tylko na jednym segmencie działalności, czyli produkują jednocześnie np. ubrania, akcesoria, biżuterię i kosmetyki. Stanowią jedną trzecią rynku. W przypadku firm skupionych na jednej branży najliczniejszą grupą są marki modowe, których w zestawieniu jest 38, a udział w rynku wynosi 19 proc. Jedyną branżą, która zanotowała spadki sprzedaży były marki biżuterii i zegarków.
Pierwsze miejsce wśród 100 największych producentów dóbr luksusowych ponownie zajął francuski koncern LVMH (przychody netto ponad 23 mld dolarów), w którego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs.
10 firm, które znalazło się w top 100 marek luksusowych ma 23,5 proc. rynku.
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze