To cud, że istniejemy. Razem z dinozaurami niemal wyginęły ssaki

To cud, że istniejemy. Razem z dinozaurami niemal wyginęły ssaki
Steven Lilley/Flickr.com
Zdjęcie ilustracyjne

Naukowcy z University of Bath w południowo-zachodniej Anglii przekonują, że meteoryt, który uderzył w Ziemię 66 mln lat temu i doprowadził do wyginięcia dinozaurów, spowodował także śmierć 93 proc. ssaków zamieszkujących naszą planetę.

Archeolodzy do swoich wniosków doszli na podstawie badań skamieniałości z tamtych czasów. To znana metoda badawcza, ale teraz wykorzystano ją na większą skalę.

Dzięki badaniom dowiedziono, że życie po katastrofie odrodziło się bardzo szybko. Już 300 tys. lat później liczba gatunków dwukrotnie przewyższała tą sprzed uderzenia meteorytu. Jednocześnie największy żyjący gatunek miał rozmiar kota.

- Ponieważ ssaki sobie tak dobrze poradziły (po katastrofie - przyp. red.), wydawało nam się, że uderzenie meteorytu nie wpłynęło na nie tak silnie. Nasze badania dowodzą jednak, że ssaki ucierpiały mocniej niż inne grupy zwierząt, takie jak jaszczurki, żółwie, krokodyle, ale lepiej zaadaptowały się do nowych warunków - powiedział dr Nick Longrich z angielskiej uczelni.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym "Journal of Evolutionary Biology". Badacze przeanalizowali wszystkie znane gatunki ssaków z Ameryki Północnej z okresu Kredy.

The Independent