Platforma ePUAP już działa. Przez dobę nie było do niej dostępu z powodu awarii
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została już naprawiona. Awaria trwała dobę. Według Ministerstwa Cyfryzacji nie zostały utracone żadne dane. Przyczyna awarii będzie dopiero wyjaśniana.
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) została uruchomiona o godz. 3:00 w niedzielę. W celu naprawienia awarii tego rządowego systemu Centralny Ośrodek Informatyki ściągnął pracowników z weekendu.
- Specjalny sztab kryzysowy zajmował się usunięciem tej awarii. W tym momencie są dostępne wszystkie funkcjonalności systemu. Przeszedł on także testy - poinformował Karol Manys, rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji.
ePUAP znów działa i to ze zaktualizowanym oprogramowaniem. Za niedogodności przepraszamy. Oby to był ostatni raz @MC_rzecznik @TVN24BiS
— COI (@COIgovPL) 7 maja 2016
Według minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej "ePUAP został zbudowany bez backupu". Backup to kopia bezpieczeństwa, która umożliwia odtworzenie zawartości systemu po jego uszkodzeniu i utracie danych.
@padjaskancelar Mamy do czynienia z uszkodzeniem fizycznym; wdrozony jest plan kryzysowy. ePUAP zostal zbudowany bez backupu.
— Anna Strezynska (@AnnaStrezynska) 6 maja 2016
Rzecznik ministerstwa poinformował, że żadne dane nie zostały utracone, a system został uruchomiony, przy czym informatycy wzbogacili go o tzw. łatki, czyli uaktualnienia mające w przyszłości zapobiegać podobnej awarii. Wciąż nie wiadomo jednak, co dokładnie się stało.
- Dokładna przyczyna przerwania pracy systemu ePUAP będzie ustalana w najbliższych dniach - powiedział polsatnews.pl Karol Manys.
System ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ma umożliwiać zdalny dostęp do administracji publicznej.
Wsród najpopularniejszych usług są m.in. sprawdzenie, czy jest już gotowy nowy dowód osobisty lub paszport, zgłoszenie wyjazdu za granicę, instrukcja wykonywania zdjęć do dokumentów osobistych. Inne dostępne usługi to m.in. uzyskanie interpretacji podatkowej, zgołszenie się do urzędu pracy, uzyskanie materiałów geodezyjnych i kartograficznych, uzyskanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego czy uzyskanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
Ostatnio przez ePUAP można zgłosić się do programu 500+, który obejmuje rodziny z dwojgiem i więcej dzieci.
- 95 procent wniosków przystąpienia do programu 500+ składanych jest przez systemy bankowe. Tylko 5 procent obługiwanych jest przez platformę ePUAP i portal empatia - powiedział rzecznik resortu cyfryzacji. Według niego straty nie są wielkie.
- Do awarii doszło w weekend. Ze względu na to, że założenie konta w systemie ePUAP wymaga uwierzytelnienia, korzysta z niego mało osób fizycznych. Więklszość użytkowników to urzędnicy, którzy w weekend w większości nie pracują - poinformował Karol Manys. Z platformy ePUAP korzystają m.in. Urzędy stanu cywilnego i gminy.
polsatnews.pl
Czytaj więcej