Obice mają potencjał. Władze Kielc znów forsują pomysł budowy lotniska

Biznes
Obice mają potencjał. Władze Kielc znów forsują pomysł budowy lotniska
zdj. ilustracyjne/flickr/Jirka Matousek

Samorządowcy z Kielc będą przekonywać rząd do budowy w Obicach centralnego portu lotniczego lub tzw. przesiadkowego. Zdaniem władz miasta, miejsce gdzie wcześniej miał powstać port regionalny, jest najlepszą lokalizacją dla przedsięwzięcia w Polsce. W najbliższym czasie rząd będzie musiał rozważyć decyzję o lokalizacji w związku z koniecznością utrzymania odpowiedniej przepustowości innych lotnisk

Prezydent Kielc Wojciech Lubawski rozmawiał na ten temat z przedstawicielami resortów rozwoju i infrastruktury.

 

- Będziemy próbować przekonać władze, że jeżeli nie między Warszawą i Łodzią (…) to spełniamy wszelkie warunki do tego, by było to w Obicach (…) - poinformował Lubawski, prezentując raport o potencjale rozwojowym lotniska pod Kielcami.

 

 

Obice jak Monachium

 

- Dzisiaj dwa największe miasta to Warszawa i Kraków. Port powinien powstać pomiędzy tymi dwoma miastami, jest potrzebny również funkcjonującym tam lotniskom. Przy budowaniu dzisiaj szybkiej kolei, dostęp do Krakowa (z Kielc) w ciągu pół godziny, a do Warszawy - w ciągu godziny, nie jest jakąś fanaberią czy nierealną rzeczą. Naszym zdaniem bardzo dobrą lokalizacją są Obice - przekonywał Lubawski.

 

Zdaniem włodarza w Obicach mógłby powstać centralny port lotniczy lub port przesiadkowy, tzw. "huby". Mógłby pełnić także funkcje związane z cargo.

 

- Taką decyzje podjęli Niemcy budując port "huby" w Monachium, drugi co do wielkości w Niemczech. Z badań wynika, że tylko 10 proc. ruchu na nowym lotnisku było spowodowane samym miastem Monachium, a 90 proc. portem przesiadkowym dla Niemiec. Mimo, że większy jest port we Frankfurcie, to największy ruch pasażerski odbywa się w Monachium- analizował Lubawski.

 

Nowe lotnisko w miejscu budowy Regionalnego Portu Lotniczego

 

Władze Kielc liczą, że nowe lotnisko mogłoby powstać na terenach, gdzie miasto planowało budowę Regionalnego Portu Lotniczego. Decyzję o lokalizacji w Obicach podjęto w 2006 r. W 2008 r. powołano spółkę Port Lotniczy Kielce. Instytucja opracowała do tej pory wiele dokumentów analitycznych i strategicznych, związanych z inwestycją. Uzyskano nawet decyzjęśrodowiskową odnośnie przedsięwzięcia, ale w 2012 r., m.in. ze względu na błędy merytoryczne uchylił ją Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Spółka uzupełniła dokumentację o aktualną inwentaryzację przyrodniczą. Nowy raport odziaływania inwestycji na środowisko zostanie opracowany dopiero wówczas, gdy będzie wiadomo, co dalej z przedsięwzięciem.

 

- Mamy świadomość, że dalsze wysiłki na rzecz ochrony środowiska, uzgodnienia wszystkich raportów nie mają sensu bez legitymacji politycznej, czyli bez zielonego światła ze strony ekipy rządowej (odnośnie inwestycji ) - ocenił Lubawski.

 

Brakujące 50 ha

 

Miasto wydało ok. 30 mln zł na wykup ok. 630 ha gruntów pod budowę lotniska - to blisko 90 proc. nieruchomości, jakie planowano wykupić na potrzeby budowy portu regionalnego. Brakujące 50 ha, to grunty o nieuregulowanym stanem prawnym.

 

Prezydent ocenił, że w sumie w Obicach można wykorzystać na potrzeby portu ok. dwa tys. ha powierzchni - znajduje się tam las będący własnością Skarbu Państwa i grunty rolne. Gdyby inwestycja doszła do skutku, niezbędne będzie niwelacja terenu i wywiezienie 15 mln ton kamienia - zdaniem włodarza część kruszca może być użyta do budowy lotniska.

 

Prezydent uważa, że na przeszkodzie budowy centralnego portu w Obicach nie stoi brak autostrady w regionie - wystarczą drogi dwujezdniowe (obecnie to jedynie odcinek - dalej rozbudowywany - ekspresowej „siódemki") oraz dostosowanie kolei do dużych prędkości.

 

Funkcjonuje w planach zagospodarowania przestrzennego

 

W raporcie przygotowanym dla Ministerstwa Rozwoju podkreślono m. in. iż Port Lotniczy w Obicach funkcjonuje jako planowany w miejscowych gminnych planach zagospodarowania przestrzennego, w planie wojewódzkim i w Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego Kraju.

 

Jako słabe strony przemawiające za koncepcją lokalizacji lotniska pod Kielcami wskazano m.in. słabą dostępność komunikacyjną- brak szybkich połączeń kolejowych z regionami generującymi największy potencjał ruchu lotniczego oraz brak szybkich połączeń do sieci autostrad. Za atuty uznano m.in. fakt wykonania szeregu prac dotyczących uwarunkowań ochrony środowiska, fakt że teren ten leży poza obszarami chronionymi "Natura 2000", łatwość pozyskiwania ludzi do pracy na przyszłym lotnisku - ze względu na niskie koszty utrzymania w regionie i duże bezrobocie.

 

Regionalny Port Lotniczy nierentowny

 

Obice leżą ok. 20 km na południe od Kielc, w gminie Morawica. Wg pierwotnej koncepcji sprzed 10 lat, w tym miejscu miał powstać Regionalny Port Lotniczy, którego budowę planowano sfinansować z funduszy UE. Nie zgodziła się na to Komisja Europejska - eksperci ocenili, iż lotnisko w planowym wówczas kształcie mogłoby być nierentowne. Pojawiła się też koncepcja realizacji przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

 

Argumentem samorządowców za budową portu było m.in. zwiększenie szans na rozwój gospodarczy Kielc i woj. świętokrzyskiego, a także ich konkurencyjności.

 

PAP

az/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie