"Piotruś Pan" w 3D w Teatrze Muzycznym w Gdyni
Spektakl "Piotruś Pan", w reżyserii Janusza Józefowicza, zrealizowany z wykorzystaniem technologii 3D, wystawi w sobotę Teatr Muzyczny w Gdyni. Autorem libretta jest Jeremi Przybora - poeta i współtwórca "Kabaretu Starszych Panów", a muzykę napisał Janusz Stokłosa. W czwartek na gdyńskiej scenie odbyła się próba medialna spektaklu i spotkanie z jego twórcami.
Po raz pierwszy Józefowicz wyreżyserował "Piotrusia Pana" w lutym 2000 r. w warszawskim Teatrze Roma. Kolejna realizacja miała miejsce 12 grudnia 2015 r. w stołecznym Teatrze Studio Buffo (Józefowicz jest szefem tej sceny od 1992 r.), w 100. rocznicę urodzin Jeremiego Przybory.
- Dlaczego zdecydowałem się powtórzyć realizację tego spektaklu? Głównie ze względu na libretto Jeremiego Przybory - wspaniałe, mądre i dowcipne. Uważam, że warto jest ten materiał pokazywać zarówno młodszej, jak i starszej widowni - powiedział dziennikarzom Józefowicz, który oprócz reżyserii jest także autorem inscenizacji i choreografii.
Tłumaczył, że "Piotruś Pan" to spektakl familijny. - To nie jest spektakl dla dzieci. To jest taka wielopokoleniowa przygoda teatralna - nadmienił.
Stokłosa: pozwoliłem sobie przywołać np. Mozarta czy Rossiniego
Refleksjami o pracy nad komponowaniem muzyki do "Piotrusia Pana" podzielił się Janusz Stokłosa.
- Zwykle jest tak, że się współpracuje z autorem - są po drodze jakieś przekomarzania i przepychanki. W tym przypadku miałem już przed sobą gotową książeczkę z tekstami i trzeba było zrobić z tego partyturę. Libretto Przybory było o wiele bardziej obszerne. Sporo piosenek nie zmieściło się, bo przedstawienie musiałoby trwać trzy godziny. To mi nie ułatwiało życia, bo wybór wątków i tematów został praktycznie już w moich rękach - opowiadał kompozytor.
Stokłosa wyznał, że tworząc muzykę do spektaklu postawił sobie za cel, żeby nie była ona zbyt modna. - Pomógł mi uniwersalny temat, dotyczący historii wiecznych, do jakich należy »Piotruś Pan«, które były, są i będą. To sprowokowało przyjęcie najbardziej klasycznego wzorca, czyli orkiestra symfoniczna i wszystkie inkrustacje. Dużo jest np. cytatów, pozwoliłem sobie przywołać np. Mozarta czy Rossiniego - nadmienił.
Scenografię do gdyńskiego spektaklu przygotował Andrzej Woron, a kostiumy Dorota Kołodyńska.
"Metro" - trampolina do sukcesu
Józefowicz jako reżyser zadebiutował spektaklem "Metro" według libretta Agaty i Maryny Miklaszewskich, z muzyką Janusza Stokłosy. Premiera musicalu odbyła się w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w styczniu 1991 r. Przedstawienie to było pierwszą w historii polskiego powojennego teatru prywatną produkcją. W 1992 r. "Metro" miało swoją premierę w Nowym Jorku na Broadwayu.
Od tamtej pory Janusz Józefowicz wyreżyserował i stworzył choreografię do wielu spektakli, najważniejsze to: "Piotruś Pan" (Teatr Muzyczny Roma), "Romeo Julia" (Studio Buffo), "Halka", "Krakowiacy i górale” (Opera Narodowa), „Zemsta nietoperza”, opera Rogera Waters’a "Ca Ira" (na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz w Kijowie), "Czarownice z Eastwick" (Moskwa).
W 2011 r. Józefowicz zrealizował pierwszy na świecie musical w technologii 3D - "Polita", będący widowiskiem muzycznym na podstawie biografii jednej z największych gwiazd kina niemego - Poli Negri.
"Piotruś Pan" to opowieść szkockiego powieściopisarza Jamesa Matthew Barrie'ego o chłopcu, który nie chciał dorosnąć. "Piotruś Pan" powstał w latach 1902-1911. Obok "Alicji w krainie czarów" i "Chatki Puchatka" jest jedną z najpopularniejszych pozycji literatury dla dzieci.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze