Bakteria może ocalić Ziemię przed zaśmieceniem

Bakteria może ocalić Ziemię przed zaśmieceniem
Flickr/StevenDepolo

Japońscy naukowcy odkryli rodzaj bakterii, która zjada plastik. Odkrycie jest przełomowe, ponieważ może pomóc w walce z narastającym problemem zanieczyszczania środowiska.

Nowopoznany gatunek bakterii całkowicie rozkłada jeden z najbardziej powszechnych rodzajów tworzywa sztucznego o nazwie politereftalan etylenu (PET) - termoplastyczny polimer z grupy poliestrów stosowany na dużą skalę m.in. do produkcji włókien sztucznych używanych do wytwarzania opakowań napojów, kosmetyków czy środków czystości.

Wstępne badania opublikowane w magazynie "Science" potwierdzają, że wyjątkowe bakterie o nazwie Ideonella Sakaiensis mogą być ostatnią deską ratunku dla Ziemi. Bez odpowiednich działań człowieka, śmieci takie jak plastikowe butelki rozkładają się bowiem nawet setki lat.

W oceanach może być niedługo więcej butelek niż ryb

Ideonella Sakaiensis odkryto po przebadaniu 250 próbek pobranych ze składowiska odpadów. Dotychczas nie jest znany żaden inny mikroorganizm, potrafiący rozkładać PET. Proces ten jest dość powolny - warstwę tego tworzywa bakterie rozkładają całkowicie w ciągu sześciu tygodni.

Plastiki podbiły świat i są praktycznie wszędzie. Niestety, gdy stają się odpadem, zaczynają być problemem. Najgorsze scenariusze przewidują, że jeśli odpowiednio szybko nie zostanie wprowadzony określony sposób na walkę z odpadami, do 2050 roku w ocenach będzie więcej plastikowych butelek niż ryb.

polsatnews.pl, cnn.com, science.sciencemag.org