Banki na celowniku UOKiK. Źle informują o zmianach w umowach
Informowanie klientów o zmianach w umowach poprzez system bankowości internetowej oraz zmiany warunków umowy bez podstawy prawnej – to przykłady praktyk, które UOKiK kwestionuje. Urząd wszczął postępowania wobec pięciu banków: Alior, Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao.
Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły praktyki polegające na informowaniu konsumentów o zmianach w zawartych z nimi umowach za pomocą serwisów bankowości internetowej.
Zdaniem UOKiK, informacje o proponowanych przez bank zmianach w umowie konsument powinny zostać przesłane za pomocą trwałego nośnika informacji. Przykładowo – powinien otrzymać list w formie tradycyjnej, albo informację zapisaną na nośniku USB czy płycie CD. Dane takie mogą być przesłane również mailem, pod warunkiem, że będą zawierać wszystkie wymagane informacje, a nie jedynie odesłania do zewnętrznych stron internetowych na których są one zamieszczone oraz konsument wyrazi zgodę na taką formę komunikacji.
Zmiany w umowach bez podstawy prawnej
Ponadto, Prezes UOKiK zakwestionował wprowadzenie przez wskazane powyżej banki zmian do warunków umów w trakcie ich wykonywania bez odpowiedniej podstawy prawnej zawartej w samej umowie lub w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
UOKiK poinformował, że nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do zmian warunków umów, ale zawsze musi się to odbyć zgodnie z regułami jakie przewidują przepisy. Jeżeli więc przedsiębiorca w oparciu o swoją jednostronną decyzję chce dokonać zmian w wykonywanych umowach, to musi się to odbyć w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą informację, a dokładniej: zbiór warunków określających co i kiedy może się zmienić.
Podwyżka opłat musi być uzasadniona
Dodatkowo, wysyłane klientom informacje o zmianach umów również muszą wskazywać podstawę prawną oraz okoliczności, które spowodowały konieczność ich modyfikacji - zaznaczył urząd. W jego opinii zabrakło ich w informacjach wysyłanych przez banki. Brak tych danych powoduje, że konsument nie jest w stanie określić, czy wprowadzane przez bank zmiany (np. podwyżka opłat za prowadzenie konta) są uzasadnione.
Komentarze