Znany praski dom towarowy Kotva zmienia nazwę na… Kao-Tche-wa

Biznes
Znany praski dom towarowy Kotva zmienia nazwę na… Kao-Tche-wa
Flickr/Irena Boušová/CC BY 2.0

Kotva, jeden z najbardziej znanych domów towarowych w centrum Pragi (na Náměstí Republiky) i symbol obfitości socjalizmu z lat 70., będzie działał pod egzotycznie brzmiąca nazwą Kao-tche-wa, gdyż właściciele postanowili nastawić się głównie na chińskich klientów. Przy wyborze nowej nazwy doradzali eksperci z Instytutu Konfucjusza Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu.

Chińska nazwa Kao-Tche-wa ma oznaczać "niepowtarzalność i wysoką jakość." Niech nikogo nie zwiedzie tłumacz w serwisie Google, który przekłada nazwę na... "gotować samochód". 


- Wybraliśmy tę samą drogę, jak w firmy w Londynie, gdzie ważne budynki i zabytki otrzymały swoje oficjalne chińskie nazwy - powiedział w środę czeskiemu dziennikowi "Denik" Jaroslav Petru, prezes domu handlowego, póki co działającego jeszcze pod nazwą Kotva.


Jaroslav Petru przyznał w oświadczeniu zarządu, w którym poinformował o zmianie nazwy, że firma spodziewa się, iż nowa nazwa przyczyni się do wyróżnienia domu towarowego pośród otaczających go zabytków i przyciągnie chińskich turystów.

 

Chińscy turyści wydają coraz więcej


Chińscy turyści stają się coraz ważniejsi dla czeskiego handlu detalicznego. W trzecim kwartale 2015 roku po raz pierwszy przybyło ich do Czech więcej niż Rosjan. Od lipca do września, chińscy turyści odwiedzający kraj nad Wełtawą stanowili 33 proc. wszystkich przybyszów z krajów spoza UE. Udział Rosjan spadł z 31 proc. do 16 proc. Dziennik "Denik" przytoczył dane na podstawie informacji z Global Blue, która zajmuje się pośredniczeniem w zwrocie podatku VAT turystom z krajów spoza UE.


Czechy w 2014 roku odwiedziło 211 tys. chińskich turystów, a według szacunków stowarzyszenia czeskich biur podróży w 2015 roku liczba ta wzrosła do około 270 tys.
 

Rosną także wydatki turystów przybywających zza Wielkiego Muru. Ich średnie wydatki skoczyły z 15,9 tys. do 19,4 tys. koron (z 2500 zł do ok. 3100 zł).


Firmy handlujące w domu towarowym Kotva w 2014 roku sprzedały towary za 800 mln koron, to o 50 mln więcej niż rok wcześniej.

 

Kotva - symbol obfitości i bogactwa socjalizmu


Dom towarowy Kotva został wybudowany w latach 1970-1975. Jest uznawany za jeden z najciekawszych czechosłowackich obiektów architektonicznych z lat 70-tych. Kotva ma pięć kondygnacji nadziemnych i taką samą liczbę podziemnych, służących  jako garaż i supermarket. Od otwarcia stał się symbolem obfitości i bogactwa socjalizmu, był największym sklepem w byłej Czechosłowacji. Został zaprojektowany przez Verę i Władimira Machoninów.


Praga chce w tym roku zwrócić się do Ministerstwa Kultury z wnioskiem o wpisanie domu towarowego Kotva do rejestru zabytków kultury.


denik.cz

grz/luq/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie