Rośnie import samochodów używanych
783 256 używanych samochodów osobowych sprowadzili Polacy w 2015 roku. Wynik jest o 6,5 proc. większy od zanotowanego na koniec 2014 roku - poinformował Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Najpopularniejszymi modelami importowanych samochodów były Audi A4, VW Golf i VW Passat, wyprodukowane zazwyczaj pomiędzy 2004 a 2006 rokiem.
W grudniu do Polski sprowadzono 53 194 aut, zaledwie o 1 sztukę więcej niż rok wcześniej. Tegoroczny rezultat jest czwartym największym w historii i jednocześnie największym od 2008 roku, w którym import osiągnął rekordowy poziom 1 062 609 aut.
Analitycy Samar uważają, że największy wpływ na wyhamowanie importu w ostatnim miesiącu ubiegłego roku miał wysoki kurs euro oraz zapowiedź zniesienia opłaty recyclingowej od stycznia 2016 roku. Wcześniejsze prognozy mówiły bowiem, że może zostać przekroczony pułap 800 tys. sprowadzonych aut. Uzyskany wynik i tak był o blisko 48 tys. aut większy (+6,5 proc.) niż rok wcześniej. Oznacza to, że w dalszym ciągu importujemy ponad dwa razy więcej aut, niż kupujemy nowych – w 2015 roku zarejestrowano w Polsce ponad 350 tysięcy nowych samochodów, to wynik nienotowany od 2000 roku.
Dominacja aut Volkswagen Group
Najchętniej sprowadzanymi markami w 2015 roku były:
1. Volkswagen - 107 390 szt., +0,1 proc.,
2. Opel - 92 059 szt., +10,8 proc.,
3. Audi - 72 352 szt., +8,3 proc.,
Najczęściej sprowadzane modele używanych samochodów osobowych w 2015 roku:
1. Audi A4 - 32 738 szt., +4,5 proc.,
2. Volkswagen Golf - 32 058 szt., -1,7 proc.,
3. Volkswagen Passat - 30 896 szt., -1,3 proc.,
Najczęściej rejestrowane roczniki używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. 2005 - 74 456 szt.,
2. 2006 - 71 344 szt.,
3. 2004 - 71 315 szt.,
Prognozy 2016: mniej diesli, ale import będzie rósł
Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar odnotował też wyraźny spadek importu samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi, ich udział w 2015 roku wyniósł 45,1 proc.
W 2016 roku specjaliści z branży przewidują, że zarówno sprzedaż samochodów nowych, jak i liczba sprowadzonych aut powinna wzrosnąć. "Biorąc pod uwagę, że średnia wartość importowanego auta wynosi około 15 000 zł, wahania kursu euro nie będą miały kluczowego znaczenia" - czytamy w analizie Samar.
"Znaczenie będzie natomiast miał prognozowany spadek bezrobocia, zniesienie opłaty recyclingowej i planowane wprowadzenie dodatku dla rodzin w wysokości 500 złotych za dziecko. Biorąc pod uwagę, że statystycznie średni wiek samochodu z importu wynosi 11 lat, a jego średnia wartość nie przekracza 12 000 zł - w ciągu dwóch lat państwo "pokryje" koszt zakupu takiego samochodu" - podkreślono.
Komentarze