UOKiK ostrzega: te strony mogą powodować znaczne straty dla klientów

Biznes
UOKiK ostrzega: te strony mogą powodować znaczne straty dla klientów
Pixabay/kpgolfpro/CC BY 2.0

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega: ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, oferty.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.pl - te strony prowadzone przez przedsiębiorcę Tomasza Braniewskiego mogą powodować znaczne straty finansowe i niekorzystne skutki dla klientów. Po raz pierwszy w swej historii UOKiK wydał ostrzeżenie konsumenckie.

UOKiK wydał ostrzeżenie po sygnałach dotyczących niezgodnych z prawem praktyk Tomasza Braniewskiego, właściciela firmy Invest-Net Braniewski Tomasz w Warszawie.

 

Przedsiębiorca ten prowadzi strony internetowe, poprzez które przyjmuje od konsumentów zlecenia na umieszczanie ogłoszeń dotyczących ich nieruchomości na współpracujących portalach. Urząd zwraca uwagę, że przycisk  "Zgłoś ofertę" na wymienionych stronach internetowych nie został oznaczony informacją, że dodanie ogłoszenia wiąże się z opłatą.


Na czym polega praktyka


Aby zamówić usługę konsument musi wejść na jedną ze stron przedsiębiorcy, wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować regulamin i wybrać przycisk "Zgłoś ofertę". Po umieszczeniu ogłoszenia, zgodnie z informacjami zawartymi na stronie, ma nastąpić bezpłatny 3-miesięczny okres testowania usługi. Konsumenci nie są jednak informowani w należyty sposób, że po trzech bezpłatnych miesiącach usługa staje się odpłatna (opłata za każdy kolejny miesiąc wynosi ok. 500 zł).

 

Klienci dowiadują się o tym dopiero z otrzymywanych wezwań do zapłaty. Co więcej, nie mają możliwości natychmiastowej rezygnacji z usług, ponieważ ustalony okres wypowiedzenia wynosi od jednego do trzech miesięcy w zależności od umowy. Oznacza to, że maksymalny koszt usługi może wynieść nawet 1500 zł.

 

"Przycisk na stronach internetowych "Zgłoś ofertę" nie został oznaczony informacją, że dodanie ogłoszenia wiąże się z jakąkolwiek opłatą. Zgodnie z prawem, brak takiej informacji oznacza, że nie doszło do zawarcia umowy. Mimo to Invest-Net Braniewski Tomasz wysyła konsumentom wezwania do zapłaty, na podstawie których wielu z nich mogło uiścić żądaną kwotę, sądząc, że należy się ona przedsiębiorcy. Ponadto, z uwagi na specyfikę usługi, niedozwolonym warunkiem jest zastrzeganie, że można z niej zrezygnować z zachowaniem okresu wypowiedzenia, który wynosi od jednego do trzech miesięcy" - argumentuje UOKiK. 

 

"Narusza inne obowiązki"

 

Według Urzędu, "Invest-Net Braniewski Tomasz narusza inne obowiązki informacyjne, co w praktyce utrudniało piszącym do UOKiK konsumentom dochodzenie swoich praw, w tym odstąpienie od umowy".

 

"Przedsiębiorca: nie informuje konsumentów o nazwie swojej firmy, nie informuje o łącznej cenie za swoje usługi, czasie trwania umowy, powodach jej wypowiedzenia oraz nie przekazuje klientowi potwierdzenia zawarcia umowy, które musi zostać dostarczone na trwałym nośniku (np. na CD, mailem, smsem)" - ostrzega UOKiK.

 

Jest też decyzja o karze


Jest to pierwsze ostrzeżenie konsumenckie UOKiK. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, ostrzeżenia są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez Urząd szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnej praktyki, która może narazić szeroki krąg konsumentów na znaczne straty finansowe lub niekorzystne skutki. Ostrzeżenia będą zamieszczanie na stronie internetowej Urzędu.


Urząd poinformował też, że - poza ostrzeżeniem konsumenckim dotyczącym Invest-Net - "niedawno wydał decyzję w sprawie tego przedsiębiorcy. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów na Tomasza Braniewskiego nałożono karę w wysokości ponad 21 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu".

grz/dro/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie